اسماعیل شجاعی، کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفتگو با “چندثانیه اقتصاد”:

🔹با عرضه خودرو در بورس کالا کاملا مخالف هستم، بورس کالا مختص عرضه نهاده‌ها تولید است، نه عرضه محصول نهایی.

🔹اگر خودرو در بورس کالا عرضه شود، افراد کمی آن هم احتمالا دلالان بازار به خودرو دسترسی خواهند داشت.

🔹چرا عرضه خودرو باید در بورس کالا انجام شود؟ دلیل و منطق رفتن به بورس کالا چیست؟ به نظر من این کار آدرس غلط دادن است، کاری که دولت باید انجام دهد این است که دست از سر تولید بردارد و بنگاه‌ها را خصوصی کند و اجازه دهد بازار کار خودش را انجام دهد.

🔹نظام حکمرانی ما گرفتار یک‌سری افراد دلال و رانت‌خوار شده است و هر کاری که به نفع دلالی است را توصیه می‌کند و در این بین تولید، قربانی رانت‌خواری شده است.

🔹عرضه خودرو در بورس مانند عرضه در سامانه قربانی کردن تولید و مردم است. ایجاد سامانه یکپارچه عرضه خودرو هم به زیان تولید و هم مصرف کننده بوده و فقط برای دلال‌ها منفعت داشت‌.

🔹عرضه خودرو در بورس به کشف قیمت و خروج از قیمت گذاری دستوری منجر نمی‌شود و هیچ وقت چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، فقط به ابزاری برای دلال‌ها تبدیل می‌شود.

🔹راه‌حل عبور از قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو، توقف فروش در سامانه‌ها و خصوصی‌سازی صنعت خودرو است. چرا اصل موضوع را رها و به مسائل فرعی می‌پردازد؟ چرا دولت در تولید و فروش خودرو دخالت می‌کند و به دنبال عرضه خودرو در بورس کالا است، در حالی که به وظیفه اصلی خود که تامین مالی بنگاه‌های تولیدی است، عمل نمی‌کند و بنگاه‌ها را با هزار مصیبت در بازار رانت‌خواری رها کرده است./چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید