شلختگیهای عجیب با تغییر ساعت مدارس/ از بیتوجهی به مصوبه تا خواب آلودگی دانش آموزان

تنها دو روز پس از ابلاغیه عجولانه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تغییر ساعت شروع مدارس به ۶ صبح، گزارشهای میدانی، حاکی از عدم اجرای این دستور در بسیاری از مدارس و ایجاد بینظمی در برنامههای آموزشی است.
شلختگیهای عجیب با تغییر ساعت مدارس/ از بیتوجهی به مصوبه تا خواب آلودگی دانش آموزان
خبرهای رسیده، گزارشهای میدانی و نیز تماسهای مخاطبان حکایت از شلختگیهای اساسی بعد از تصمیم عجولانه و ناگهانی اخیر آموزش و پرورش دارد.
، شلختگیهای عجیب بعد از تغییر ساعت مدارس رخ داده است؛ برخی از مدارس کاملاً از اجرای این طرح سر باز زدهاند و طبق روال سابق (۷:۳۰ یا ۸ صبح) فعالیت خود را آغاز کردهاند.
گزارشهایی نیز از تعجیل در تعطیلی زودهنگام مدارس به بهانه «هماهنگی با ساعت جدید» دریافت شده است، به طوری که دانشآموزان حتی زودتر از ساعت رسمی به خانه فرستاده میشوند. در حالی که بسیاری از آنها، در همان ساعت سابق بر سر کلاس حاضر میشوند، اما از تعطیلی زودهنگام هم استقبال کردهاند.
در دبیرستانی در کرج که امتحان روز چهارشنبه را مطابق دستور جدید، ساعت ۷ صبح برنامهریزی کرده بود، به دلیل عدم حضور بیش از نیمی از دانشآموزان، مسئولان مجبور شدند آزمون را به ساعت ۸ موکول کنند.
یا در یکی از مدارس تهران دانش آموزان زودتر از زمان مصوب فعلی از مدرسه خارج شده و به منزل رفتهاند. خواب الودگی دانش آموزان مخصوصا در مقاطع پایین تر نیز از جمله مشکلات گزارش شده است.
در این میان در این دو روز دردسرهایی نیز برای سرویسهای مدارس و هماهنگی آنها با دانش آموزان ایجاد شده است.
یک معلم در واکنش به این تغییرات، عکسی از کلاس درس خود را در فضای مجازی منتشر کرد که وضعیت خوابآلودگی دانشآموزان در ساعت ۶ صبح را نشان میدهد.
شلختگیهای عجیب بعد از تغییر ساعت مدارس / بیتوجهی مدارس و آشفتگیهای آموزشی نتیجه
وی در توضیح این عکس نوشت: «۶ صبح این وضعیت کلاس من بود. گفتم حالا که خوابیدید، حداقل صورت هاتونو بپوشونید تا عکستون تو اینترنت دو تا مدرسه ژاپن از توش دربیاد!»
اصرار عجیب یک مدیر بر ابلاغیه
گفته میشود این طرح، به اصرار یکی از مدیران وزارت آموزش و پرورش به طرز ناگهانی و عجولانه ابلاغ شده است. اکنون پس از بروز مشکلات عملی، پرسشهای جدی درباره مسئولیتپذیری تصمیمگیرنده و توجیه فنی این تغییر مطرح شده است. باید دید این مقام محترم حاضر است مسئولیت کار خود را بپذیرد یا به نوعی آن را در رسانهها توجیه و یا کلا رد خواهد کرد.
علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به انتقادات برخی خانوادهها نسبت به تغییر ساعت آغاز فعالیت مدارس به ۶ صبح، ضمن ارائه توجیهاتی گفت: پس از مصوبه هیئت دولت در تاریخ ۱۷ اردیبهشت مبنی بر آغاز به کار ادارات از ساعت ۶ صبح، تقاضاهای زیادی از سوی والدین شاغل که فرزند دانشآموز دارند به آموزش و پرورش ارائه شد، این تغییرات باعث بروز مشکلاتی برای برخی خانوادهها شده است، چرا که ساعت رفتن دانشآموزان به مدرسه با زمان شروع کار والدین همزمان نیست.
وی افزود: امسال بهدلیل ناترازی انرژی، افزایش دما و کاهش نزولات آسمانی، تولید برق با مشکل مواجه شده است و بخشی از این ناترازی را میتوان با کاهش مصرف انرژی در مدارس و ادارات کنترل کرد.
فرهادی با بیان اینکه در شیفت عصر، هوا گرمتر و مصرف انرژی در مدارس بیشتر است، گفت: تصمیم هیئت دولت درباره آغاز به کار ادارات از ساعت ۶ صبح، مدارس را نیز شامل میشد البته اجرای این تصمیم در مدارس با یک هفته تأخیر انجام شد تا به زمان پایان سال تحصیلی در دوره ابتدایی نزدیکتر شویم.
وی ادامه داد: زمان آموزش در مدارس ابتدایی تقریباً رو به پایان است و اکنون وارد فصل امتحانات شدهایم و مدارس متوسطه از هفته آینده امتحان دارند بنابراین تصمیم گرفته شد که تمام امتحانات نهایی و داخلی در شیفت صبح برگزار شود، به همین دلیل امتحانات پایه نهم که در نوبت عصر برگزار میشد، به صبح منتقل شد.
شلختگیهای عجیب بعد از تغییر ساعت مدارس / بیتوجهی مدارس و آشفتگیهای آموزشی نتیجه
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: قطعاً باز شدن مدارس در ساعت ۶ صبح برای بسیاری از خانوادهها دشوار است، اما باید بپذیریم که شرایط انرژی در کشور عادی نیست و همه ما باید برای مدیریت بهتر این وضعیت، با یکدیگر همراهی کنیم و هیچ مدرسهای اجازه ادامه فعالیت بعد از ساعت ۱۳ را ندارد.
در این میان همین دو روز کافی بود تا برنامه ریزیهای برخی از اولدین نیز به هم بخورد.
ساعاتی پیش نیز حمیدرضا حاجی بابایی، نایب ریبس مجلس و وزیر اسبق آموزش و پرورش، از دولت خواستار تجدیدنظر در تغییر ساعت شروع مدارس شد و گفت که این تغییر ساعت به شدت مورد اعتراض مردم است.
در نهایت این که این نوع تصمیم گیریها و تحمیل هزینههای بیخودی به سیستم آموزش و پرورش، در حالی که رئیس جمهور و مجموعه وزارتخانه روی موضوعات آموزشی و بحث ارتقا کیفیت و عدالت آموزشی و … تاکید دارند تناسبی با نگاه کلی حاکم بر وزارتخانه ندارد.