نظر لاله صدیق درباره فاجعه مرگبار پیست آزادی
لاله صدیق، قهرمان پیشین اتومبیلرانی با ابراز تأسف از وقوع اتفاق تلخ که منجر به مرگ حمیدرضا درجاتی، عکاس باسابقه ورزشی شد، به نبود زیرساختهای ایمنی لازم در پیست آزادی اشاره کرد.
نقش گاردریل نه تحمل مستقیم ضربه، بلکه نگهداری از بالشتکهایی با خاصیت ارتجاعی است که در صورت برخورد، خودرو را منحرف کرده و از شدت تصادف میکاهند.
ظهر جمعه، ۲۶ اردیبهشت، پیست اتومبیلرانی مجموعه آزادی میزبان یکی از مسابقات رسمی فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری بود؛ رویدادی که به جای هیجان، با حادثهای دردناک همراه شد و نام «حمیدرضا درجاتی»، عکاس باسابقه و همکار فدراسیون، برای همیشه در حافظه جامعه ورزش ثبت شد. برخورد شدید یکی از خودروهای مسابقه با گاردریل که به محل ایستادن عکاسان منتهی شد، منجر به مرگ او شد؛ در نقطهای که عنوان «محل ایمن عکاسان» را یدک میکشید.
لاله صدیق، قهرمان پیشین اتومبیلرانی، با ابراز تأسف از وقوع این اتفاق تلخ، به نبود زیرساختهای ایمنی لازم در پیست آزادی اشاره کرد. او تأکید میکند: «تعداد گاردریلها کافی نبود و بالشتکهایی که باید مقابل آنها قرار میگرفت تا ضربه را جذب کند، اصلا در موقعیت درست نصب نشده بودند». به گفته او، گاردریلهایی که در پیست آزادی استفاده شدهاند، تنها دو ردیف دارند؛ درحالیکه براساس استانداردهای بینالمللی، این گاردها باید چهار موج ایمنی داشته باشند. صدیق توضیح داد: «نقش گاردریل نه تحمل مستقیم ضربه، بلکه نگهداری از بالشتکهایی با خاصیت ارتجاعی است که در صورت برخورد، خودرو را منحرف کرده و از شدت تصادف میکاهند، اما این تدابیر در مسابقه اخیر رعایت نشده بود. بالشتکهایی که باید در بخش میانی پیست نصب میشدند، به انتهای مسیر منتقل شده بودند». لاله صدیق همچنین با اشاره به اینکه محل استارت یکی از پرریسکترین نقاط در مسابقات سرعت محسوب میشود، یادآور شد: «وقتی چند خودرو در فاصله بسیار نزدیک حرکت را آغاز میکنند، حتی یک انحراف جزئی میتواند پیامدهای جدی داشته باشد. نمیتوان تمام تقصیر را به گردن راننده انداخت؛ چون حوادث در این شرایط اجتنابناپذیرند. آنچه اهمیت دارد، پیشبینی و طراحی ایمن مسابقه است.»