• امروز چهارشنبه ، ۲۳ آبان ۱۳۹۷
  • ٦ ربيع الأول ۱٤٤۰
  • Wed 14 Nov 2018












مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر حمایت اروپا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه در جریان سخنانی در گروه بحران در بروکسل بر حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) تاکید کرد. موگرینی گفت که اروپا نقش آفرین صلح در سطح جهان است و اینکار را به وسیله ایجاد قدرت از راه تعامل، گفت‌وگو، همکاری و ایجاد انگیزه صورت می‌دهد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: «اروپا توافق هسته‌ای با ایران را حفظ می‌کند و این کار را به دلیل منافع و مسایل بازرگانی صورت نمی‌دهد بلکه به دلایل امنیتی اینکار را انجام می‌دهد.» موگرینی گفت که اولویت‌های اتحادیه اروپا در زمینه جلوگیری از بحران در مواردی متمرکز هستند که توانایی ایجاد تغییر وجود دارد. اروپا می‌تواند در زمینه...


رئیس جمهور با تقدیر از ملت بزرگ ایران که هوشیاری‌ خود را به خوبی در 13 آبان و روزهای بعد از 13 آبان به جهانیان نشان دادند، تصریح کرد: 13 آبان روز کلید زدن استحکام نظام بود و امروز نظام ما از هر زمان دیگر مستحکم تر است و اینکه مردم ما به متجاوزین و سلطه‌طلبان خارجی با صدای رسا، جواب منفی می‌دهند، جای فخر و افتخار است. حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: کاخ‌نشینان کاخ سفید با تحریم‌ها، فشارها و شرایطی که در سیستم تبلیغاتی برای ناامید کردن مردم بوجود آورده بودند، براساس افکار واهی خود براین تصور بودند روز 13 آبان روزی است که پایان نظام جمهوری اسلامی ایران را کلید می‌زنند. روحانی خاطرنشان کرد: ممکن است مردم از مسئولین گله‌ای داشته باشند، اشکالی ندارد؛ با صدای رسا، گله‌ و نقدشان را باید بگویند؛ باید همدیگر...


‌شهر تهران در دامنه جنوبی کوه البرز مرکزی و بر روی نهشته‌های آبرفتی دوران چهارم بناشده است. قسمت جنوبی آن کم‌وبیش در کناره شمال باختری کویر مرکزی ایران قرارگرفته است. اختلاف ارتفاع ناگهانی و شدید میان شهر تهران (با متوسط ارتفاع حدود۱۳۰۰متر) و استقرار نزدیک‌ترین قله کوه به آن در یک‌فاصله کمتر از ۱۰کیلومتر(قله توچال با ارتفاع حدود۳۹۳۰متر) از خصوصیات توپوگرافی این شهر است.علاوه بر وجود راندگی(فعال) شمال تهران و چند گسل جوان و جنبان دیگر در شمال و جنوب شهر، رسوبات آبرفتی دشت تهران و شهر ری دارای شکستگی‌های کوچک فراوانی است که ممکن است به هنگام جنبیدن گسل‌های بزرگ و زمین‌لرزه زا دچار لغزش، جنبش و جابه‌جایی شوند. به گزارش ایسنا، شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر...


وزیر سابق رفاه با بیان اینکه این پنج سال زود گذشت گفت: خوشحالم که با جهانگیری آمدم و با جهانگیری هم می‌روم. او سنگ زیرین است و دوران تلخی می‌گذراند و با سختی کار می‌کند و سرمایه اجتماعی‌اش را به میدان آورده است. در اوضاع پر از شایعه، تهمت ، افترا، زدن و له کردن و هول دادن آنها که بمانند و بایستند، بسیار ارزشمند است. علی ربیعی در مراسم تودیعش از وزارت رفاه ادامه داد: یکی پرسید آقای خاتمی چه کرده که او را دوست داری؟ گفتم به خاطر کارهایی که نکرده او را دوست دارم. گاهی اوقات فقدان برخی آدم ها اندازه گیری نمی‌شود. شهیدان بهشتی و مطهری رفتند و قابل اندازه گیری نبودند. وزیر سابق رفاه با بیان اینکه اگر امروز باز صحنه انتخابات سال ۹۲ باشد باز به روحانی رای می‌دهم، گفت: بخشی از این دولت بودم و اشکالات زیاد در کارمان بود و هست، گاهی اوقات تصمیمات...


یک روزنامه انگلیسی در گزارشی مفصل ضمن پرداختن به پیشینه گروهک تروریستی منافقین، نوشت که این گروهک به ابزاری در دست آمریکا علیه ایران تبدیل شده و سعودی‌ها احتمالا منبع تامین مالی این گروهک هستند. روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی اقدامات گروهک تروریستی منافقین که در رسانه‌های جهانی با نام اختصاری MEK به آنها اشاره می‌شود را مورد بررسی قرار داد. سعودی‌ها، منبع احتمالی تامین مالی منافقین در این گزارش به قلم «آورن مرات» آمده است که اعضای این گروهک (پیش از انقلاب اسلامی) برای وقوع انقلاب در ایران تلاش می‌کردند و بعد برای صدام می‌جنگیدند. آمریکا و انگلیس هم زمانی آنها را محکوم می‌کردند اما در شرایط کنونی، این گروه، گزینه مناسبی برای سیاست‌های افراط‌گرایانه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید است. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی...


شنبه ، ۲۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت: ۰:۰۹
بازار خودرو به نقطه تعادل قیمتی نزدیک می‌شودا
ماجرا اما از آن‌جا شروع شد که خبر رسید قرار است خودرو گران شود. برخی سایت‌های خرید خودرو هم به این شایعه دامن زدند. پیامد آن، سیل سرمایه‌های کوچک سرگردان به سوی بازار خودرو بود تا آنجا که هیجان بازار جای منطق را گرفت.
دلالان و سوداگران که زمینه را مساعد دیدند، بازار آزاد را به دست گرفتند و نتیجه آن شد که قیمت برخی خودروها به دو تا دو و نیم برابر قیمت کارخانه رسید.
با بالارفتن قیمت‌ خودرو، متقاضیان بیشتری برای خرید خودرو صف کشیدند و برخی فضا را به این سمت هدایت کردند که 'بعضی از این خودروها دیگر قرار نیست تولید شود، کارخانه قیمت را بالا می‌برد و خلاصه اینکه اگر می‌خواهید فردا به حسرت امروز نباشید، همین حالا برای خرید خودرو دست به جیب شوید؛ اگر هم دنبال یک سرمایه‌گذاری کم‌دردسر پرسود هستید، اینجا جای خوبی برای شماست. خودرو بخرید، یکی‌دو ماه پول‌تان را بخوابانید و بعد چند میلیون سود ببرید.'
این روند هیجانی در بازار خودرو تا مدتی تب پیش خرید خودرو را هم بالا برد اما اکنون مشاهدات بازار نشان می‌دهد که وقت این بی‌سامانی به پایان رسیده است.
به گفته کارشناسان، اقتصاد قاعده و قانون خود را دارد و مثل روز روشن است که این افزایش قیمت، ماندگار نیست و اکنون سیر قیمت خودرو نزولی شده و وقت آن رسیده است که قیمت‌های واقعی، خودی نشان دهند.

** بازار خودرو در مسیر تعادلی قیمتها
یک کارشناس صنعت خودرو، کاهش قیمت خودروها را نشانه خوبی برای بازار می داند که سبب خروج دلالان در این بخش می شود.
روح‌الله طالبی می گوید: اگرچه صنعت خودروسازی کشور سال‌هاست اشتیاق زیادی به استفاده از نیروهای درون‌زا و متخصصان و طراحان داخلی نشان داده است، اما هنوز یک صنعت بومی نیست.
به گفته وی «صنعت خودرو، تا حدی هنوز وابسته است؛ به همین دلیل با نوسان نرخ ارز ممکن است دستخوش تغییراتی شود؛ در ماه‌های گذشته همین اتفاق افتاد.»
این وابستگی نسبی به ارز به جریان‌سازان فرصتی داده است تا افزایش نرخ دلار را به بهانه‌ای برای افزایش چندبرابری قیمت خودرو تبدیل کنند؛ حال آنکه ارزبری خودروها، تناسبی با این شیب تند افزایش قیمت‌ها ندارد.

** فضای روانی تاثیر گذاشت
طالبی، عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر با یادآوری اینکه تغییر در نحوه عرضه خودرو از سوی خودروسازان نیز به این نابسامانی دامن زد، تصریح می کند: «اگر خودروسازها محصول‌شان را مانند قبل در اختیار مشتری می‌گذاشتند، شاید بازار به این سو نمی‌رفت؛ تا مدتی پیش، سایت برای خریدان خودرو باز بود و مشتری به‌روز خرید می‌کرد و از سوی دیگر قیمت کارخانه با قیمت نمایندگی تفاوت چندانی نداشت. عوامل روانی در این تغییر ناگهانی بازار بی‌تاثیر نبود اما خودروسازها هم به این نگرانی دامن زدند. فروش اینترنتی مردم را هیجان‌زده کرد و باعث شد قیمت‌ها با جو روانی ایجاد شده، افزایش پیدا کند.»
در این زمینه چندی پیش رییس اتحادیه فروشندگان خودرو، در گفت‌وگو با رسانه ها اعلام کرد که متقاضیان خودرو در زمان گرانی قیمت دلار،‌ به دنبال خرید بودند اما امروز فروشنده شده‌اند.
به گفته وی، «کاهش قیمت درحالی است که هنوز هم شرکت‌های تولیدکننده داخلی عرضه خودرو را به بازار افزایش نداده‌اند.»

** دوره نوسان قیمت به سر رسیده است
طالبی، کاهش قیمت بازار بدون افزایش تولید را ناشی از تعادل بازار می‌داند: «اگر بازار را مانند یک سیستم آنالوژی مکانیکی در نظر بگیریم، وقتی سیستم ارتعاشی نوسان کند، پس از مدتی نوسان رفته‌رفته از بین می‌رود تا به حد تعادل برسد.»
این کارشناس صنعت خودرو توضیح می‌دهد: «اگر شُک بیرونی به بازار وارد نشود و برانگیختگی دیگری چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی ایجاد نشود، به طور طبیعی رفته‌رفته بازار به نقطه ثبات می‌رسد. یعنی پس از یک پیک قیمتی، بازار آنقدر نوسان می‌کند تا به ثبات برسد.»
وی با تاکید بر ضرورت کنترل عوامل بیرونی اثرگذار بر بازار، می‌گوید: «اکنون در حال نزدیک شدن به نقطه تعادل در بازار خودرو هستیم و اگر شرایط بیرونی را کنترل کنیم، بازار به ثبات خواهد رسید. اما اگر باز شُک دیگری وارد شود، دوباره نوسان از نقطه تعادل شروع خواهد شد.»

** خودرو، کالای سرمایه‌ای نیست
این استاد دانشگاه با بیان این‌که در هیچ جای دنیا خودرو کالای سرمایه‌ای محسوب نمی‌شود، تاکید می‌کند: «در کشور ما نیز نباید به خودرو به چشم یک کالای سرمایه‌ای نگاه کرد. از سویی بحث هزینه‌های نگهداری مطرح است و از سوی دیگر مسائل حقوقی و هزینه‌های ناشی از آن برای خرید و فروش.»
پیشنهاد طالبی برای جلوگیری از این نگاه، افزایش هزینه‌های نگهداری خودرو است: «اگر نگهداری خودرو هزینه‌بردار شود، دیگر مشتریان به چشم سرمایه به آن نگاه نمی‌کنند. اگر شما مجبور باشید برای نگهداری آن مالیات و هزینه‌های بیشتری بدهید، دیگر خودرو یک کالای سرمایه‌ای نیست. البته علاوه بر مردم، رویکرد خودروسازان نیز باید به این سمت تغییر یابد زیرا در مقاطعی به نظر می‌رسد خودروسازان هم به این نگاه دامن می‌زنند. حال آنکه خودرو یک کالای مصرفی است و نباید به چشم سرمایه به آن نگاه کرد.»
مشاهدات بازار نشان می‌دهد که تغییر جریان خرید از یک سو سبب افزایش تعداد فروشندگان خودرو و از سوی دیگر سبب کاهش متقاضیان خرید شده است. نتیجه این تغییر، کاهش پلکانی قیمت خودرو است به طوری که در یک هفته گذشته قیمت خودروهای زیر 50 میلیون تومان تا حدود یک‌ونیم میلیون تومان و قیمت خودروهای بالای 50 میلیون تومان تا بیش از دو و نیم میلیون تومان کاهش داشته است.
کلمات کلیدی: چندثانیه-بازار-خودرو 
نظرات
کد امنیتی را وارد کنید
 

کوتاه ترین خبرها در کوتاه ترین زمان
کاریکاتور
اینم وضعیت یک چهارم ایرانی‌ها!
Go to TOP