• امروز دوشنبه ، ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
  • ٢۳ جمادى الثانية ۱٤٤۱
  • Mon 17 Feb 2020












خسرو کفیلی- با نزدیک شدن به زمان اعزام سه ملی پوش وزنه برداری ایران به رقابتهای غرب آسیا که حکم انتخابی بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو را دارد ،نشانه هایی از عدم شرکت سهراب مرادی در این مسابقات به چشم می خورد. مسابقات وزنه برداری غرب آسیا که جزو پیکارهای گزینشی بازیهای المپیک توکیو محسوب می شود اوایل اسفند ماه سال جاری در دبی برگزار خواهد شد و از میان چهار ملی پوش کشورمان که شانس حضور در این بازی ها را دارند ، قرار است به جز علی داودی ، سهراب مرادی ، کیانوش رستمی و علی هاشمی در آن شرکت کنند . از همین رو ، محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران افزون بر این چهار ملی پوش از چهار وزنه بردار دیگر به نام های حافظ قشقایی ، حسین سلطانی ، علی میری و امیر حقوقی برای شرکت در اردوی آمادگی تیم ملی دعوت کرد تا آنان خود را برای شرکت در...


یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در حاشیه کنفرانس مونیخ گفت: ایران کشوری بزرگ در منطقه است و اینکه این کشور را به چالش بکشیم کمکی به حل مشکلات منطقه نخواهد کرد. عمان به ارتباط با واشنگتن و تهران ادامه می‌دهد چراکه ما فکر می‌کنیم که امکان گفت‌وگو بین دو طرف وجود دارد و در شرایط فعلی امکان درگیری نظامی بسیار کم است. وی همچنین افزود: ما باید همواره برای ایجاد صلح در منطقه تلاش کنیم. ما نگران اشتباه‌های احتمالی توسط کشتی‌های جنگی در تنگه هرمز هستیم، چراکه چنین اشتباه‌هایی ممکن است مشکل بزرگی ایجاد کند.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در سخنان خود به اختلاف دیدگاه کشورهای اروپایی با آمریکا در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ پرداخت. بورل با اشاره به برخی اختلاف نظرهای اروپا با واشنگتن گفت: آمریکا خواهان پایان بخشیدن به برجامی که اوباما به امضا رساند، بود؛ همچنین آمریکا خواستار اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران شد، اما من فکر نمی کنم که اروپا چنین برآورد و برداشتی داشته باشد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: برجام از منظر اروپا هنوز تمام نشده است، این توافق بنابر تصمیم جمعی بود که جهان را امن تر سازد، اروپا خواستار صلح در خاورمیانه است و اینها مواردی است که ما باید (با آمریکا) درباره آنها صبوری به خرج دهیم. بورل افزود: اروپا به روابط فرا آتلانتیکی نیاز دارد، اروپا با آمریکا دارای ارزش های مشترکی است و هردو در یک سمت...


زلزله با قدرت ۵.۸ ریشتر لافت در استان هرمزگان را لرزاند. محل وقوع: خلیج فارس، جزیره قشم و هرمزگان - حوالی لافت (هرمزگان) تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۸/۱۱/۲۷، ۱۶:۰۰:۴۶ عمق زمین‌لرزه: ۱۳ کیلومتر نزدیک‌ترین شهرها: ۱۱ کیلومتری لافت (هرمزگان) ۲۰ کیلومتری درگهان (هرمزگان) ۲۴ کیلومتری سوزا (هرمزگان) شدت این زلزله تا بیش از ۸ ثانیه ادامه داشت. نقاط مختلفی از هرمزگان این زلزله را احساس کردند.


رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما هیچگاه با ضعف پای میز مذاکره نمی رویم، گفت: در حالی که دشمن می خواست شرایط ما بسیار سخت باشد اما همه شاخصه های ما از لحاظ اقتصادی اجتماعی و امنیتی نشان می‌دهد که همه فشارهای آمریکایی ها را پشت سر گذاشتیم و نسبت به سال گذشته اوضاع بهتری داریم هرچند فشارها افزایش یافته است. حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در ابتدای نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی با تبریک ایام میلاد دختر پیامبر اسلام و قدردانی از حضور مردم در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: سالی که گذشت، مثل سال قبل سال پرماجرایی برای ایران بود. از آغاز سال با سیل در ۲۵ استان کشور مواجه بودیم که حادثه‌ای بی سابقه در تاریخ ایران بود و بعد هم حوادث طبیعی غیرمترقبه دیگری رخ داد. مردم نشان دادند راه سردار سلیمانی ادامه دارد رئیس جمهور تصریح...


پنج‌شنبه ، ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ ساعت: ۰:۱۱
چرا تحصیل کرده ها کارآمد نیستند؟

در جوامع یکسان ساز، اصولاً تصمیم سازی نمی شود بلکه به حوادث، واکنش های کلیشه ای نشان داده می شود.
دکتر محمود سریع القلم استاد علوم سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی و پژوهشگر توسعه



اخیراً یک دانشجویِ کنجکاوِ دکتری از این نویسنده پرسید:

" کم نداریم مدیرانی که تحصیلاتِ عالیه دارند، از دانشگاه های خوب دنیا فارغ التحصیل شده اند و بسیار هم جهان دیده هستند. چرا آنها در مدیریت، تا این حد اشتباه کرده و هم چنان اشتباه می کنند؟"

به این دانشجو گفتم برای پاسخ به این سوال نیاز به زمان، فکر و مطالعه دارم چرا که واکاوی این موضوع، محتاج دقت و بحث طولانی است. به نظرم رسید که این دانشجو با یک یا چند فرض این سوال را مطرح می کند. اگر بتوانم فرض های او را استخراج و بررسی کنم شاید پاسخ‌ های مناسبی برای دغدغۀ او پیدا کنم.

به نظر می رسد در ذهن این دانشجو ، یک فرضِ اصلی و کانونی شکل گرفته است:
میانِ داشتنِ مدرک تحصیلی (به خصوص از یک دانشگاهِ خارج) و منطقی و کارآمد عمل کردن یک رابطۀ مستقیم وجود دارد.
در زیر به بررسی این فرض پرداخته می شود:

۱)تحصیلاتِ عالی و اخذ مدرک ضرورتاً مساوی با داشتن روحیۀ یادگیری و اصلاح پذیری نیست؛

۲)داشتن مدرک ضرورتاً مساوی با داشتن روحیۀ مشورت کردن نیست؛

۳)داشتن مدرک ضرورتاً روحیه ی انتقادپذیری به همراه نمی آورد؛

۴)داشتن مدرک ضرورتاً به روحیۀ تصمیم گیری جمعی و گروهی منجر نمی شود؛

۵)داشتن مدرک ضرورتاً به معنای آگاهی از مصلحتِ عامه نیست؛

۶)داشتن مدرک ضرورتاً به فهم دقیق منافع ملی نمی‌انجامد؛

۷)داشتن مدرک ضرورتاً قانون و اخلاق پذیری را در رفتار صاحب مدرک پدید نمی‌آورد؛

۸)داشتن مدرک ضرورتاً متانت رفتاری ایجاد نمی کند؛

۹)داشتن مدرک ضرورتاً انسان را با شخصیت نمی‌کند؛

۱۰)داشتن مدرک و تخصص ضرورتاً زمینه های شناختِ عمیق از تاریخ کشور و تحولاتِ فوق العاده پیچیدۀ جهانی را مهیا نمی کند.

تحصیل کرده و صاحب مدرک در کشوری که "سیستم" ایجاد کرده و ویژگی های فوق را غیر فردی و نهادینه کرده، منطقی و معقول عمل می کند.

تحققِ هرکدام از این ده ویژگی، تربیتِ خاص می خواهد. هنگامی که سیستم حاکم نیست، به تعبیر اخلاقیون، خودخواهی ها، تک روی ها، منافعِ مجریان، تلقی های فردی، چرخۀ ناتمامِ سعی و خطا و لذت بردن از امکانات رایج می شوند.

اگر مصلحتِ عامه و منافع ملی در ستون فقراتِ و نظام عصبی یک سیستمِ اجتماعی-سیاسی جایگاهِ محسوس و نامحسوس پیدا کنند، مدیرِ تحصیلکرده ، به طور طبیعی خود را بدان سیستم وفق می دهد کما اینکه تحصیل کرده های بسیار توانمندِ IT هندی، وقتی در شرکتِ مایکروسافت (Microsoft) استخدام شده و واردِ سیستم مدنی-تخصصی آمریکا می‌شوند، تمامی خصوصیاتی که در این شرکتها/سیستم ها کاربرد ندارند را کنار می گذارند.

مهمترین معیار های استخدام در مایکروسافت، یادگیری، اصلاح، تصمیم گروهی و جلوگیری از اشتباهِ مرتبۀ دوم است. حتی اگر تحصیل کرده و با مدرک فوق دکترا از یک جامعۀ استبدادی و قبیله ای هم آمده باشد، به تدریج این فرهنگ سیستمی را به تعبیر روان شناسان درونی (Internalize) می کند.

حتی اگر صاحب مدرکی بخواهد بر اساس مصلحت عامه، شناخت، منافع ملی، کار جمعی و مشورت در کشورهای جهان سوم عمل کند، به تدریج ناکام می ماند. تحصیل کرده در جهان سوم در نهایت در دو کار متوقف می شود:

لذت از زندگی و توجیه وضع موجود.

یک سیستم باید بر اساس یادگیری، مشورت، شنیدن دیدگاههای مختلف و تصمیم‌گیری جمعی بنا شود. یک سیستم باید قبل از تصمیم سازی، شناخت را نرمال قلمداد کند تا فردِ تحصیلکرده بتواند از تخصص خود در آن سیستم بهره برداری کند.

چون در کشورهای جهان سوم، سیستم تصمیم گیری اولویت ندارد، گردشِ اطلاعات و شنیده شدن رهیافت های گوناگون و اصولاً موضوع شناخت قبل از تصمیم گیری، صرفاً حالت تزئینی پیدا می کند. یکسان سازی درست مقابل سیستم است. در سیستم، پیامد های مثبت و منفی هر انتخابی بررسی می شوند. در سیستم، زمان، آینده، کارآمدی و کیفیت، خارج از سلیقه‌های فردی حاکم می شوند.

چرا در سیستم، رسانه ها و افکار عمومی مهم می شوند؟ چون خارج از مدار هایِ قدرت فکر کردن، خود به خود انتخاب های عقلانی را در دسترس مجریان قرار می‌دهد و از کانالیزه شدن فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری جلوگیری می کند.

معمولاً بیش از یک ساعت طول نمی کشد که CNN، اطلاعات و قضاوت‌ های اشتباهِ ترامپ را به رخ او می کشد. یکسان سازی فکر در یک جامعه، یعنی چند بار تکرار کردن یک اشتباه طی یک سال.

در کشورهای جهان سوم، مجری به اصطلاح تحصیل کرده، حتی در دانشگاه های خوب دنیا، به تدریج تخصص خود را کنار می‌گذارد و خلاقیت و نوآوری محتمل خود را در خدمت به یکسان سازی به کار می‌گیرد.

شاید بزرگترین مزیت دموکراسی این است که از غالب شدن یک راه حل و یکسان سازی آن جلوگیری می کند.

دموکراسی در هر دورۀ هشت ساله یا ده ساله ای به عده ای متخصص فرصت می‌دهد تا افکارشان را در معرضِ سنجش عموم قرار دهند. بحث و بررسی دیدگاههای مختلف باعث جلوگیری از تکرارِ اشتباهات می شوند.

اصولاً یک جامعه یکسان ساز، نیازی به تحصیل کرده و متخصص ندارد. همه در حال انطباق هستند. در جوامع یکسان ساز، اصولاً تصمیم سازی نمی شود بلکه به حوادث، واکنش های کلیشه ای نشان داده می شود.

کارهایی که به عنوان مثال، طارق عزیز، یکی از برجسته ترین تحصیل کرده های جهان عرب، در سیستمِ یکسان سازِ صدام انجام می داد.
کلمات کلیدی: چندثانیه - تحصییل کرده - کارآمد 
نظرات
کد امنیتی را وارد کنید
 

کوتاه ترین خبرها در کوتاه ترین زمان
کاریکاتور
اینم وضعیت یک چهارم ایرانی‌ها!
Go to TOP