• امروز شنبه ، ۱۸ مرداد ۱۳۹۹
  • ۱۸ ذو الحجة ۱٤٤۱
  • Sat 8 Aug 2020












خسرو کفیلی - معرفی حافظ قشقایی ملی پوش دسته ۵۵ کیلوگرم وزنه برداری ایران و دارنده مدال نقره حرکت دوضرب رقابتهای جهانی تایلند ، به فدراسیون جهانی وزنه برداری با مخالفت های بسیاری در جامعه وزنه برداری ایران مواجه شد. فدراسیون وزنه برداری در انتخابی بحث انگیزه ، حافظ قشقایی و سیده الهام حسینی را به عنوان نمایندگان مردو زن وزنه برداری ایران برای شرکت در کمیته ورزشکاران فدراسیون جهانی وزنه برداری به این فدراسیون معرفی کرد. محسن بیرانوند دبیر فدراسیون وزنه برداری در توجیه این انتخاب گفت : سیده‌ الهام حسینی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای نمایندگی ایران در بخش زنان بود زیرا هم با مدال برنز خود در مسابقات بین‌المللی ترکیه تاریخ‌ساز کرد و هم تحصیلات عالیه در سطح دکتری دارد. همچنین او به زبان انگلیسی آشنا است. در بخش مردان نیز فدراسیون...


تیم فوتبال ذوب‌آهن موفق شد با برتری یک بر صفر برابر پرسپولیس، جشن قهرمانی این تیم را به کام بازیکنان و کادر فنی سرخ‌ها تلخ کند. در ادامه هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال ایران دو تیم پرسپولیس و ذوب‌آهن از ساعت ۲۰:۳۰ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که این دیدار با نتیجه یک بر صفر به سود ذوب‌آهن به پایان رسید. تک گل این بازی را وحید محمدزاده در دقیقه ۲۵ به ثمر رساند. نیمه اول نیمه اول با برخوردهای فیزیکی آغاز شد و هدف دو تیم به دست‌گیری میانه میدان بود. البته پرسپولیس توپ و میدان را در اختیار داشت و بارها سعی کرد با پی‌ریزی حملات مختلف به دروازه ذوب‌آهن نزدیک شود. ۲۰ دقیقه ابتدایی این دیدار موقعیت خاصی نداشت و بازی بیشتر در میانه‌های میدان در جریان بود. بازی درگیرانه دو تیم باعث شد رسن در دقیقه ۱۷ به دلیل اعتراض به داور...


خسرو کفیلی - دوران نزول وزنه برداری استان تهران در صورت تداوم شرایط موجود ، همچنان تداوم خواهد داشت. علی کردی دبیر سابق هیات وزنه برداری استان تهران با بیان این مطلب به زمان برگزاری انتخابات ریاست هیات وزنه برداری این استان در روز ۲۶ مرداد ماه جاری اشاره کرد و گفت : در صورتی که انتخابات ریاست هیات وزنه برداری استان تهران برگزار و رییس جدید انتخاب شود ولی شرایط موجود تغییر نکند ، وزنه برداری تهران که زمانی بیشترین اعضای تیم ملی وزنه برداری ایران از این استان بودند ، به دوران نزول خود ادامه می دهد. او گفت : هر فردی که در انتخابات آتی آرای لازم را برای ریاست هیات وزنه برداری استان تهران بدست آورد ، با چند مشکل اساسی روبه رو خواهد شد و تا زمانی که نتواند این مشکلات را رفع کند نمی تواند کارنامه موفقی از خود به جا گذارد. دبیر سابق هیات...


رئیس جمهور تصریح کرد: باور داریم که آگاهی، سپری ستبر برای جامعه است و پناهی ایمن برای افکار عمومی که آینده‌ی ما به انتخاب‌ها و فرجام انتخاب‌ها، به بود و نبود آگاهی گره خورده است. ، حجت الاسلام حسن روحانی در پیامی به مناسبت هفدهم مرداد؛ روز خبرنگار، اظهارداشت: ایران در فشار حداکثری تحریم و تکاپوی بی‌وقفه‌ی تحریف، به روایتگرانی محتاج است که واقعیت را از زیر آوار سنگین تحریف بیرون بکشند تا امیدِ استوار بر حقیقت، قضاوت‌ها و تحلیل‌ها را واقع‌بینانه‌تر نماید. رئیس جمهور روز خبرنگار را نه فقط گرامیداشت یک حرفه و یک تخصص که یادآور ارزش‌های سترگی، چون حقیقت‌جویی و آگاهی‌بخشی خواند و افزود: در روزگار کنونی که اخبار جعلی و روایت‌های عاری از حقیقت، امید و اعتماد شهروندان را نشانه رفته است ما بیش از هر زمانه‌ی دیگری نیازمند جستجوی بی‌امان واقعیت، آگاهی‌بخشی...


از میان موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در نقاط مختلف کشورمان در ۲۴ ساعت اخیر، آزمایش ۲۴۵۰ تن دیگر مثبت شد تا به شمار مبتلایان «کووید-۱۹» اضافه شود؛ مبتلایانی که بسیاری شان بهبود یافته و مرخص شده‌اند، ولی هنوز برخی شان بستری هستند و از ظهر دیروز تا امروز ۱۱۴۵ تن بر شمارشان افزوده شده است. پس از شناسایی موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در نقاط مختلف کشور و انجام تست‌های ویژه، شمار مبتلایان از ۳۲۲ هزار تن گذشت. آخرین آمار کرونا در ایران تا ۱۷ مرداد/ کاهش چشمگیر آمار جان باختگان در ۲۴ ساعت اخیر برای دیدن آخرین آمار، کلیک کنید به گزارش «تابناک»؛ دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان گفت: از ظهر دیروز تا ظهر امروز و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی...


جمعه ، ۱۳ دی ۱۳۹۸ ساعت: ۰:۱۳
«جان‌دار»؛ فیلمی دربارۀ «انتخاب»‌های جان‌کاه

این هنر بازیگری است که نمی تواند خوب بازی نکند و آن قدر خوب بازی کرده که خوب بازی کردن او دیگر به چشم نمی آید؛ فاطمه معتمد آریا.

فیلم «جان‌دار» روی پردۀ سینماهاست و به همین بهانه متنی را که پس از تماشای آن در جشنوارۀ فجر در بهمن 1397 در «عصر ایران»، نوشته و منتشر کرده بودم، بار دیگر با تغییرات اندکی به خاطر تفاوت با حال و هوای جشنواره می آورم.

این فیلم را دو کارگردان جوان (پدرام پور امیری و حسین امیری دوماری) ساخته‌اند و در جشنوارۀ فجر در بخش «نگاهی نو» به نمایش درآمد. هر چه کارگردانان، نام آشنا نیستند بازیگران اما سرشناس‌اند: فاطمۀ معتمد آریا، حامد بهداد، جواد عزتی، باران کوثری و مسعود کرامتی و با درخشش علی شادمانِ جوان.

این نام‌ها برای تضمین فروش فیلم قاعدتا باید کفایت کند و تازه‌کاریِ کارگردانان را تحت‌الشعاع قرار دهد هر چند که فروش سینماها به دلایل مختلف، اُفت کرده و سینماروها هم بیشتر ترجیح می‌دهند اوقاتی را به خوشی سپری کنند تا این که موضوعی ذهن آنها را قلقلک دهد.

در روزهای جشنواره دو نوع مواجهه با آن صورت پذیرفت. ستایش کنندگانی که قصه و بازی‌ها خصوصا حامد بهداد و معتمدآریا را پسندیده‌اند. منتقدانی که از «پایانِ باز» یا آنچه پایان باز تصور کرده‌اند انتقاد می‌کنند و تقلیدی از کارهای اصغر فرهادی می‌دانند.

«جان دار»؛ فیلمی دربارۀ «انتخاب»‌های جانکاه

ستایش‌کنندگانی که اگر چه اصل سوژه (قصاص و تقاضای گذشت از اولیای دم) را تکراری و بارها گفته شده می‌دانند اما نوع روایت و تفاوت‌های محسوس را جذاب تشخیص داده‌اند.

منتقدانی که حرف تازه ای نیافته و بازی حامد بهداد و معتمد‌آریا را قابل پیش بینی توصیف می‌کنند. حامد بهداد، همان کاراکتر عصبی و ناسازگار را به نمایش گذاشته و معتمد‌آریا نیز نیز نمی‌تواند خوب بازی نکند! بخواهد هم نمی تواند...

جواد عزتی هم تمام سعی خود را به کار برده تا ثابت کند بازیگر قابلی است و در ژانر کمدی محدود و محصور نمی‌ماند.

«جان دار» اما روایت «انتخاب» است و اگر تأثیری از اصغر فرهادی پذیرفته باشد نه در «پایانِ باز» که در پرداختن به مفاهیمی چون انتخاب و دروغ است.

مانند فیلم‌های فرهادی، در صحنه‌های متفاوتی تماشاگر از خود می‌پرسد من اگر جای او بودم چه تصمیمی می‌گرفتم؟ دروغ می‌گفتم یا نه و بر اساس موقعیت، قضاوت می‌کند. قضاوت خارج از موقعیت آسان است. مهم این است که در همان موقعیت تصمیم بگیریم.

مادر(معتمد آریا) باید انتخاب کند: جان پسر خود را نجات دهد یا زندگی دختر همسرش را؟

دختر(باران کوثری) باید انتحاب کند به برادری در آستانۀ اعدام بیندیشد یا به زندگی خود و فرزندی که در بطن دارد؟

پدر (مسعود کرامتی) باید انتخاب کند که فرزند را تحویل قانون دهد و دنبال رضایت باشد یا ترفند فرزند دیگر و راهکار او را بپذیرد؟

زن مقتول هم باید انتخاب کند که خواست برادر همسر را اجرا کند یا به فکر خودش باشد؟

و سرانجام «جمال» باید انتخاب کند که خواهر را به معاملۀ پیشنهادی ترغیب کند تا جان خود را نجات دهد یا تن به چوبۀ دار بدهد؟

چالش اصلی «انتخاب» است و همین بیننده را درگیر می کند.

«جان دار»؛ فیلمی دربارۀ «انتخاب»‌های جانکاه

با این حال با تلقی «پایان باز» و رها کردن داستان، هم داستانی نمی‌کنم. نمی‌خواهم داستان را لو بدهم اما کافی است بر آخرین دیالوگ رد و بدل شده بین جمال و مادر تأمل کنیم تا روشن شود کارگردان رها نکرده و فیلم را نیمه تمام نگذاشته است.

از بازی اغراق شده جواد عزتی و اصرار بر شخصیت تمام منفی یاسر هم انتقاد شده و مانند فیلمفارسی ها دانسته‌اند.

نکته اما در همین است. همان که در نقدها ندیده‌ام. انگار کارگردانان می خواسته‌اند «قیصر»ی دیگر را بازتولید کنند.

راز شخصیت «یاسر» در همین است. قهرمان واقعی هم «جمال» است که در دفاع از خواهر کم نمی‌گذارد. به اِلِمان های فیلم های مسعود کیمیایی و «تیزی» هم وفادار مانده است.

این جمال است که چاقو می زند تا از خانواده دفاع کند و باز جمال است که چاقو می خورد چون نعیم می‌خواهد از خانواده دفاع کند.

شاید اغراق در نقش یاسر هم به خاطر علاقه کارگردانان به دنیای سینمای مسعود کیمیایی و قیصر باشد.
فیلم البته از تلنگر به ذهن مخاطب غافل نیست. مثلا آنجا که این پرسش را مطرح می کند که آیا دفاع مشروع تنها در صورتی است که در چارچوب خانه باشد و چون بیرون خانه اتفاق افتاده دیگر دفاع مشروع به حساب نمی آید؟

نام فیلم (جان دار) را برخی نارسا دانسته اند چون معلوم نیست «جاندار» است و مانند کلمات سرهم دیگر جدا نوشته یا دو واژه «جان» و «دار» را کنارهم قرار داده اند یا مثل «آشفته‌گی» فریدون جیرانی می‌خواسته آشنایی‌زدایی کند؟ یکی از کارگردانان البته قبلا پاسخ داده و گفته «جان» به عنوان نماد زندگی را در کنار «دار» به مثابه نماد مرگ قرار داده است. با این حال همه این مصاحبه را نخوانده اند.

از منظر سینمای کیمیایی اما مشکلی نیست اگر اسم با فیلم خیلی تناسب نداشته باشد! چندان که «ضیافت» و «تجارت» ندارند و شاید «جان دار» بر همین سیاق باشد.

این اشاره هم خالی از لطف نیست که در ایام جشنواره و در همان نقطۀ شروع فیلم تا نام فاطمۀ معتمد آریا بر پرده نقش بست و هنوز فیلم شروع نشده بود و در تیتراژ، تماشاگران برای «سیمین سینما»‌ی ایران دست زدند. مشخص نبود برای نقشی بود که هنوز روی پرده نیامده بود؟ یا برای نقش‌های قبلی که دیده‌اند؟ یا سخنانی که در افتتاحیه شنیده بودند؟ یا به نشان اعتراض و واکنش به آنچه علیه او در آن روزها نوشته شد و لفظی که یک روزنامه خاص به کار برده بود.

اگر پس از تماشای فیلم این متن را می‌خوانید احتمالا تصدیق می‌کنید که دست‌کم یک جا و یک جمله اشک بر چشمان‌تان نشاند و این هنر بازیگری است که نمی‌تواند خوب بازی نکند و آن قدر خوب بازی کرده که خوب بازی کردن او دیگر به چشم نمی‌آید؛ فاطمه معتمد آریا.
کلمات کلیدی: چندثانیه جان دار - فیلیمی - انتخابابهای 
نظرات
کد امنیتی را وارد کنید
 

کوتاه ترین خبرها در کوتاه ترین زمان
کاریکاتور
اینم وضعیت یک چهارم ایرانی‌ها!
Go to TOP