• امروز دوشنبه ، ۱۱ فروردین ۱۳۹۹
  • ٦ شعبان ۱٤٤۱
  • Mon 30 Mar 2020












محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پی همه‌گیر شدن ویروس کرونای جدید در جهان در پیامی در صفحه رسمی اینستاگرام خود نوشت: این روزها جهان علیه چالشی مشترک می‌رزمد و این بار نه فقط از مرزها و منافع که از بشریت، از زیستن، از ماندن دفاع می‌کند. تصویر دردناک این روزها، تصویری یگانه از روزگار ماست که تمام جهان را در تلاشی بی سابقه برابر یک چالش همگانی قرار داده است. برای آنکه تکاپوی جهانی به ثمر بنشیند، برای آنکه جهان به زندگی بازگردد باید باور کنیم که تمام این کره‌ خاکی، زمین مبارزه است و در هر کجای این زمین که شکست بخوریم، تمامی دنیا شکست خورده است. جهان وامدار همه‌ تلاش‌هاست چه در ووهان، چه در تهران، چه در میلان، چه در مادرید، و چه در نیویورک و هر خبر تلخ و هر تصویر ناگواری از مرگ انسان‌ها، سوگواری تمام جهانیان را می‌طلبد. ظریف در ادامه...


، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه برخی از استان ها از پیک بیماری کرونا خارج شدند، گفت: هرچند روند بیماری کرونا در اغلب استان ها روبه افزایش است، اما در استان هایی مانند قم، گیلان، مازندران و مرکزی، شاهد کاهش تعداد مبتلایان هستیم. رضا ملک زاده در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تعداد بیمارانی تهرانی که به مراکز درمانی مراجعه کردند، در یکی ۲ روز اخیر کاهش یافته است. وی تاکید کرد: در صورتی که مردم، توصیه های مسئولان مانند رعایت بهداشت فردی و جمعی، در خانه ماندن، حضور نیافتن در مراکز عمومی و پرتردد را مراعات کنند، شاهد کنترل و مهار بیماری خواهیم بود. معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اگر مردم رعایت کنند تا آخر فروردین این بیماری مهار می شود، در غیر این صورت تا خرداد ماه، زمان نیاز است تا به وضعیت تعادل...


، جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) نیروهای مسلح با هدف ارزیابی اقدامات نیروها در کمک به ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی برای پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس با حضور سردارسرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین روسای کمیته‌های این قرارگاه و با انجام مذاکرات تصویری زنده با فرماندهان کل ارتش، سپاه و ناجا و نیز وزیر دفاع ،در محل این ستاد برگزار شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه، روز پاسدار ، روز جانباز و روز آزادگان و قدردانی از ایثار و فداکاری جانبازان و آزادگان ایران اسلامی اظهار داشت: از همان نخستین ساعات تشکیل و فعالیت قرارگاه امام رضا (ع) که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد، تقسیم کار مناسبی صورت گرفت و فعالیت‌ها با انسجام بیشتری با بسیج تمامی...


رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر اتخاذ تدابیر ویژه برای روز طبیعت یا همان سیزده بدر گفت: برای جلوگیری از تشدید شیوع ویروس در این روز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. ، دکتر جهانپور با تاکید بر جان باختن بالغ بر دو هزار و ششصد تن از هموطنانمان بر اثر ابتلا به بیماری کووید19 و ممکن نشدن سوگواری برای نزدیکان و بستگان ایشان، بروز سندروم و نشانگان «سوگ ابراز نیافته» را محتمل خواند و گفت: باید این امر مهم را جدی بگیریم و برای عبور از آن در دوران پساکرونا تدابیر لازم را اتخاذ کنیم. افزون بر این مورد، لازم است توجهی ویژه هم به sharing responsibility داشته باشیم. وی در ادامه در تشریح سخنانش گفت: منظورمان از مسئولیت مشترک این است که برخی کشورها در بعد نیروی انسانی توانمندی هایی دارند، بعضی امکانات...


، در پی بارش‌های اخیر و پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه بارندگی در برخی مناطق کشور، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش ضمن تاکید بر حفظ آمادگی رزمی، به فرماندهان نیروهای زمینی، پدافند هوایی، هوایی و دریایی، دستور داد، یگان‌های مستقر در مناطقی که احتمال جاری شدن سیل وجود دارد، علاوه بر مشارکت همزمان در امر مبارزه با کرونا، آمادگی کافی برای مردم‌یاری در مناطق سیل زده را داشته باشند. امیر سرلشکر موسوی، به فرصت طلبی‌های دشمنان برای آسیب رساندن به نظام و امنیت کشور و مردم اشاره کرد و گفت: فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران در نیروها و مناطق، لازم است همزمان با موضوع مهم مردم‌یاری، آمادگی‌های رزمی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی را به بهترین شکل حفظ کنند. وی یادآور شد: با توجه به هماهنگی و انسجام موجود در نیروهای مسلح، در حال حاضر...


چهارشنبه ، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت: ۰:۵۸
صفرتاصد یک فیلمساز خسته و تکراری


ضلی که سال‌ها از خانواده دور بوده، به خانه پدری بر می گردد و به نامادری قول می دهد تا خواهران و برادری را که هر یک به سوی رفته اند و سرنوشت بدی پیدا کرده اند به خانه بازگرداند تا دوباره چراغ های خانه روشن شود.

سی امین ساخته مسعود کیمیایی به لحاظ محتوا چیزی فراتر از آثار پیشین او ندارد. کافی است فقط اسامی را عوض کنید و و مقداری نیز خرده پیرنگها تغیییر کنند. وگرنه تم و خط اصلی داستان همان است که بود: قهرمان تنهای خسته عاصی در اجتماعی که او را نمی فهمد و درک نمی کند و او نیز تلاش می کند تا به شیوه خودش اجتماع را بفهمد و به شیوه خودش مسائل را روبراه کند. و البته در این بین رفاقتهای قدیمی و ماندگار و عرق خوری و عشق ماندگار از دست رفته و چاقوی دسته زنجان نیز هست که کارکرد خودش را دارد.

واقعیت این است که احساس می شود اصرار مداوم کیمیایی بر طرح یک موضوع تکراری و نخ نما شده و تاریخ گذشته در زمانه کنونی دیگر خریداری ندارد. اگر در زمانه ای رضا موتوری و قیصر نماد اعتراض و عصیان بودند این روزها نمی توان چنین آدمهایی را با چنان جامعه ای پیدا و طرح قصه کرد. چرا که جامعه در طول همه این سال‌ها دچار تغییرات بنیادینی شده که دیگر ظرفیت پذیرش چنین فضا و چنین آدم‌هایی را ندارد.

ضمن اینکه کیمیایی برای طرح موضوعات ذهنی خود و بسط و گسترش آن به رخدادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی جامعه مجبور است تا فضایی را در داستان فیلم‌هایش ترسیم کند تا عصیان و تنهایی قهرمانش بیشتر، خود را عیان سازد و از قضا این فضای ترسیم شده کیمیایی صد و هشتاد درجه به واقعیت های روز جامعه کنونی تضاد و تفاوت‌های آشکار دارد.

از همین رو قصه به گونه ای برای مخاطب روایت می شود که اصلا باور پذیر نیست و نتیجه اش می شود تصویر کاریکاتور گونه ای که مخاطب را بجای همدلی و همراهی، بیشتر به خنده و تمسخر وا میدارد (مشخصا در فیلم خون شد نگاه کنید به سکانس ماقبل پایانی و ورود فضلی و مرتضی به پاساژی که قرار است سند ملک پدری را از دست آدم بدهای قصه بگیرند و برخی سکانس های دیگر رد بخش های مختلف فیلم)

از این رو بر خلاف ساخته های دهه ۴۰ و ۵۰ کیمیایی، مخاطب نه تنها با قهرمان داستان احساس نزدیکی و همذات پنداری نمی کند بلکه فضا و قصه و شخصیت قهرمان فیلم را فرسنگها دورتر از مسائل و دغدغه های روزمره خود می بینید و این مساله متاسفانه آسیبی است که حداقل در دو دهه گذشته کیمیایی و آثارش را درگیر کرده ولی فیلمساز ما همچنان اصرار بی دلیلی بر ادامه و استمرار همین مسیر دارد.

ساختار نیز مثل سایر فیلمهای کیمیایی به محله ای قدیمی و رفاقت‌های قدیمی و ارتباطات قدیمی و خلاصه همه چیز قدیمی محدود می شود. سعید آقاخانی اگرچه بسیار تلاش کرده تا تصویری امروزی از بهروز وثوقی در قیصر ارائه دهد و فضلی را به گونه ای به عنوان قیصر جدید معرفی کند و در این راه البته از نگاه کردن، ایستادن، راه رفتن، حرف زدن، آکسان گذاری بر روی برخی کلمات و... بهروز وثوقی در قیصر نیز وام گرفته اما باید پذیرفت که اساسا نوع و جنس بازی و فیزیک آقاخانی برای چنین نقشی جور نیست و اصلی ترین شاخصه فیلم‌های کیمیایی نیز نمی تواند به دل تماشاچی بنشیند. سایر شخصیت‌ها نیز همین‌طورند از سیامک صفری گرفته تا نسرین مقانلو و هومن برق نورد و دیگران که هیچیک نمی توانند شمایلی از قهرمان و ضد قهرمان و بدمن آثار کیمیایی را به تماشاگر منتقل کنند.

داستان کشدار و خسته کننده و تکراری که بیننده می داند در پایان چه سرنوشتی در انتظار آدم تنهای خسته کیمیایی است، موسیقی ای که بسیار به موسیقی منفردزاده در قیصر نزدیک شده و اصلا ربطی به این داستان و این آدمها و این فضا ندارد، تصویربرداری تکراری زرین دست که از ثبت قابها و زوایای تکراری دست بر نمی دارد.

تدوین نامناسب، طراحی صحنه نچسب، همگی در کنار هم سبب می شوند تا یک اثر ملا آور و فاقد خلاقیت و جذابیت و حرف تازه ای را از مسعود کیمیایی به تماشا بنشینیم و به حال فیلمسازی که که روزگاری در سینمای ایران پیشرو بود و فیلم‌هایش از صدر تا ذیل سینمای مملکت را تکان می داد قصه بخوریم که چرا به چنین حال و روزی افتاده و چرا بر یک لجبازی کودکان پافشاری می کند؟
کلمات کلیدی: چندثانیه - صفر تا صد - فیلمساز 
نظرات
کد امنیتی را وارد کنید
 

کوتاه ترین خبرها در کوتاه ترین زمان
کاریکاتور
اینم وضعیت یک چهارم ایرانی‌ها!
Go to TOP