• امروز سه‌شنبه ، ۶ اسفند ۱۳۹۸
  • ۱ رجب ۱٤٤۱
  • Tue 25 Feb 2020












نادر توکلی گفت: به تمامی بیمارستان‌های محدوده دانشگاه علوم پزشکی ایران، اعم از دولتی و خصوصی، توصیه کرده‌ایم اگر فردی به دلیل مشکوک شدن به کرونا مراجعه کرد، باید پذیرش شود. وی افزود: البته از بیمارستان‌ها خواسته‌ایم که محل موقت و جداگانه‌ای را با پرسنل و حفاظت فردی مجزا برای پذیرش این افراد پیش بینی کنند تا از آلودگی به سایر بخش‌های بیمارستان جلوگیری شود. توکلی ادامه داد: این قبیل مراجعان به کلینیک تب ارجاع و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اما، نکته‌ای که مردم نباید نسبت به آن بی اعتنا باشند، این است که فضا بیمارستان با عفونت همراه است و از همین رو، کسانی که علائم سرماخوردگی دارند، اصلاً نیاز نیست مراجعه داشته باشند و در منزل استراحت کنند. وی افزود: افراد با علائم سرماخوردگی می‌توانند با دارو‌های معمول و استراحت در منزل، بهبود بیابند...


سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتلای ۴۷ نفر در کشور به کرونا و فوت ۱۲ نفر بر اثر این بیماری خبر داد. ، اسدالله عباسی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 5 اسفند 98) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور وزیر بهداشت در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس گزارش ارائه شده از سوی آقای نمکی، بسیاری از گزارش‌هایی که در خصوص بستری شدن اشخاص در بیمارستان‌ها بوده مربوط به بیماران مبتلا به آنفلوآنزا است و تقریبا ۴۷ نفر در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و ۱۲ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند. وی ادامه داد: براساس گزارش وزیر بهداشت دو نفر مبتلا به کرونا در تهران شناسایی شده که از قم به تهران آمده بودند. در استان قم هم به هر کدام از خانواده‌ها بسته‌ای حاوی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده...


، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در وین اعلام کرد: جلسه‌ای که روز چهارشنبه هفتم اسفند برگزار می‌شود، نشست عادی و دوره‌ای کمیسیون مشترک برجام است که در سطح معاونان وزرا و مدیران سیاسی برگزار خواهد شد. وی تاکید کرد که این جلسه ارتباطی با سازوکار حل اختلاف برجام نداشته و جلسه عادی کمیسیون مشترک است که هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود. به گزارش فارس، اتحادیه اروپا امروز (یکشنبه) از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در روز چهارشنبه هفته جاری (هفتم اسفند ماه) در وین خبر داد. اخیرا سه کشور اروپایی در واکنش به گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران اعلام کردند که مکانیسم ماشه در برجام را کلید می‌زنند که این تصمیم واکنش ایران را در پی داشت. در همین خصوص نیز...


خسرو کفیلی - با نزدیک شدن به زمان اعزام ملی پوشان کشورمان به رقابتهای غرب آسیا که قرار است برخی از ملی پوشان زن و مرد ایران در آن شرکت کنند ، اردوی تیم ملی وزنه برداری کشورمان که در کمپ تیم های ملی تشکیل شده بود ، به پایان رسید. محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران پس از دعوت از حافظ قشقایی ، حسین سلطانی ، علی میری ، سهراب مرادی ، کیانوش رستمی ، امیر حقوقی ، علی هاشمی و علی داودی برای شرکت در رقابتهای وزنه برداری غرب آسیا با پایان هفته سوم لیگ وزنه برداری باشگاه های ایران از مسعود چترایی ، رسول معتمدی، محمد زارعی ، رضا بیرالوند ، صالح چراغبی ، سید ایوب موسوی ، رضا دهدار ، کیا قدمی و پیمان جان نیز برای شرکت در این اردو دعوت به عمل آورده بوده تا آنان خود را برای شرکت در رقابتهای قهرمانی آسیا آماده کنند. برخواه قرار است...


خسرو کفیلی - زمزمه حضور سهراب مرادی در ترکیب تیم ایران در رقابتهای وزنه برداری غرب آسیا در دوبی به گوش می رسد. ملی پوش دسته ۹۶ کیلوگرم تیم وزنه برداری ایران که به همراه کیانوش رستمی اندک شانسی برای حضور در بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو دارد ، به علت مصدومیت قرار نبود که در این مسابقات شرکت کند. رستمی و مرادی که تاکنون امتیاز چهار رقابت گزینشی را کسب کرده اند برای حضور در بازی های توکیو می بایست بیشترین امتیاز را در دو رویداد انتخابی بازی های المپیک کسب کنند. پس از رقابتهای غرب آسیا در امارات عربی متحده ، این دو ملی پوش دو رویداد پیکارهای بین المللی کلمبیا و رقابتهای قهرمانی آسیا در ازبکستان را پیش رو خواهند داشت. مرادی که به اردوی آمادگی تیم ملی وزنه برداری ایران دعوت شده بود ، از هفته گذشته اردو را ترک و به زادگاهش اصفهان بازگشته...


چهارشنبه ، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت: ۰:۵۸
صفرتاصد یک فیلمساز خسته و تکراری


ضلی که سال‌ها از خانواده دور بوده، به خانه پدری بر می گردد و به نامادری قول می دهد تا خواهران و برادری را که هر یک به سوی رفته اند و سرنوشت بدی پیدا کرده اند به خانه بازگرداند تا دوباره چراغ های خانه روشن شود.

سی امین ساخته مسعود کیمیایی به لحاظ محتوا چیزی فراتر از آثار پیشین او ندارد. کافی است فقط اسامی را عوض کنید و و مقداری نیز خرده پیرنگها تغیییر کنند. وگرنه تم و خط اصلی داستان همان است که بود: قهرمان تنهای خسته عاصی در اجتماعی که او را نمی فهمد و درک نمی کند و او نیز تلاش می کند تا به شیوه خودش اجتماع را بفهمد و به شیوه خودش مسائل را روبراه کند. و البته در این بین رفاقتهای قدیمی و ماندگار و عرق خوری و عشق ماندگار از دست رفته و چاقوی دسته زنجان نیز هست که کارکرد خودش را دارد.

واقعیت این است که احساس می شود اصرار مداوم کیمیایی بر طرح یک موضوع تکراری و نخ نما شده و تاریخ گذشته در زمانه کنونی دیگر خریداری ندارد. اگر در زمانه ای رضا موتوری و قیصر نماد اعتراض و عصیان بودند این روزها نمی توان چنین آدمهایی را با چنان جامعه ای پیدا و طرح قصه کرد. چرا که جامعه در طول همه این سال‌ها دچار تغییرات بنیادینی شده که دیگر ظرفیت پذیرش چنین فضا و چنین آدم‌هایی را ندارد.

ضمن اینکه کیمیایی برای طرح موضوعات ذهنی خود و بسط و گسترش آن به رخدادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ارتباطی جامعه مجبور است تا فضایی را در داستان فیلم‌هایش ترسیم کند تا عصیان و تنهایی قهرمانش بیشتر، خود را عیان سازد و از قضا این فضای ترسیم شده کیمیایی صد و هشتاد درجه به واقعیت های روز جامعه کنونی تضاد و تفاوت‌های آشکار دارد.

از همین رو قصه به گونه ای برای مخاطب روایت می شود که اصلا باور پذیر نیست و نتیجه اش می شود تصویر کاریکاتور گونه ای که مخاطب را بجای همدلی و همراهی، بیشتر به خنده و تمسخر وا میدارد (مشخصا در فیلم خون شد نگاه کنید به سکانس ماقبل پایانی و ورود فضلی و مرتضی به پاساژی که قرار است سند ملک پدری را از دست آدم بدهای قصه بگیرند و برخی سکانس های دیگر رد بخش های مختلف فیلم)

از این رو بر خلاف ساخته های دهه ۴۰ و ۵۰ کیمیایی، مخاطب نه تنها با قهرمان داستان احساس نزدیکی و همذات پنداری نمی کند بلکه فضا و قصه و شخصیت قهرمان فیلم را فرسنگها دورتر از مسائل و دغدغه های روزمره خود می بینید و این مساله متاسفانه آسیبی است که حداقل در دو دهه گذشته کیمیایی و آثارش را درگیر کرده ولی فیلمساز ما همچنان اصرار بی دلیلی بر ادامه و استمرار همین مسیر دارد.

ساختار نیز مثل سایر فیلمهای کیمیایی به محله ای قدیمی و رفاقت‌های قدیمی و ارتباطات قدیمی و خلاصه همه چیز قدیمی محدود می شود. سعید آقاخانی اگرچه بسیار تلاش کرده تا تصویری امروزی از بهروز وثوقی در قیصر ارائه دهد و فضلی را به گونه ای به عنوان قیصر جدید معرفی کند و در این راه البته از نگاه کردن، ایستادن، راه رفتن، حرف زدن، آکسان گذاری بر روی برخی کلمات و... بهروز وثوقی در قیصر نیز وام گرفته اما باید پذیرفت که اساسا نوع و جنس بازی و فیزیک آقاخانی برای چنین نقشی جور نیست و اصلی ترین شاخصه فیلم‌های کیمیایی نیز نمی تواند به دل تماشاچی بنشیند. سایر شخصیت‌ها نیز همین‌طورند از سیامک صفری گرفته تا نسرین مقانلو و هومن برق نورد و دیگران که هیچیک نمی توانند شمایلی از قهرمان و ضد قهرمان و بدمن آثار کیمیایی را به تماشاگر منتقل کنند.

داستان کشدار و خسته کننده و تکراری که بیننده می داند در پایان چه سرنوشتی در انتظار آدم تنهای خسته کیمیایی است، موسیقی ای که بسیار به موسیقی منفردزاده در قیصر نزدیک شده و اصلا ربطی به این داستان و این آدمها و این فضا ندارد، تصویربرداری تکراری زرین دست که از ثبت قابها و زوایای تکراری دست بر نمی دارد.

تدوین نامناسب، طراحی صحنه نچسب، همگی در کنار هم سبب می شوند تا یک اثر ملا آور و فاقد خلاقیت و جذابیت و حرف تازه ای را از مسعود کیمیایی به تماشا بنشینیم و به حال فیلمسازی که که روزگاری در سینمای ایران پیشرو بود و فیلم‌هایش از صدر تا ذیل سینمای مملکت را تکان می داد قصه بخوریم که چرا به چنین حال و روزی افتاده و چرا بر یک لجبازی کودکان پافشاری می کند؟
کلمات کلیدی: چندثانیه - صفر تا صد - فیلمساز 
نظرات
کد امنیتی را وارد کنید
 

کوتاه ترین خبرها در کوتاه ترین زمان
کاریکاتور
اینم وضعیت یک چهارم ایرانی‌ها!
Go to TOP