• امروز دوشنبه ، ۶ بهمن ۱۳۹۹
  • ۱٢ جمادى الثانية ۱٤٤٢
  • Mon 25 Jan 2021












هیأت وزیران در جلسه روز یکشنبه که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری برگزار شد، ضمن ابراز تأسف عمیق بخاطر توهین به رئیس جمهور در یک برنامه زنده سیمای جمهوری اسلامی، نسبت به عدم واکنش به هنگام و متناسب مدیریت سازمان صدا و سیما با حجم تخریب و توهین، خواهان تغییر رویه و رویکرد رسانه ملی شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اعضای دولت از رسانه ملی انتظار دارند در شرایطی که دولت در جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمن است، به جای یأس پراکنی، در کنار دولت و نظام بایستد. در ادامه جلسه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه های اجرایی بررسی و تصویب شد. تعیین جرایم نقض تعهدات ارایه دهندگان خدمات دسترسی ماهواره ای با تصویب هیأت وزیران، نحوه و میزان اعمال جرایم نقض تعهدات دارندگان پروانه ارایه خدمات دسترسی ماهواره ای تعیین شد. دولت...


" محمدجواد ظریف " وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما همیشته معتقد هستیم که منطقه خلیج فارس نیازمند گفت و گو و همکاری و ایجاد روش های اطمینان بین کشورهای این منطقه است . وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران این مطلب را یکشنبه شب در بدو ورود به باکو اعلام کرد و افزود: همیشه در این زمینه آغوش ما برای همسایگان باز بوده و باز خواهد بود . ظریف در بخش دیگری از این گفت و گو به سفر خود به منطقه قفقاز اشاره کرد و گفت: این سفر در رابطه با بحث بودجه به تاخیر افتاده بود و الان بسیار خوشحال هستم که توانستم این سفر را انجام دهم. وی اضافه کرد: علاوه بر جمهوری آذربایجان، در روزهای آینده به روسیه، ارمنستان، گرجستان و احتمالا آخر هفته نیز به ترکیه سفر خواهم داشت . وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه موضوع اصلی در این سفر بحث همکاری...


«درصد بستری‌های گروه سنی ۵ تا ۱۷ سال نسبت به دیگر گروه‌ها افزایش پیدا کرده است.» فرمانده عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران با بیان این جمله گفت: فعالیت مدارس باید به صورت مجازی ادامه پیدا کند، زیرا با افزایش موج ابتلای نوجوانان به بیماری کرونا مواجه هستیم. علیرضا زالی درخصوص افزایش بستری گروه سنی ۵ تا ۱۷ سال گفت که درصد بستری‌های گروه سنی ۵ تا ۱۷ سال نسبت به دیگر گروه‌ها افزایش پیدا کرده است، اما اغلب این گروه سنی علائم خفیف‌تر و گاهی اوقات بدون علامت هستند. وی گفت: طبیعی است که جوانان و نوجوانان سیستم دفاعی قوی تری دارند و در زمان ابتلا از قدرت بالاتر تدافعی برخوردارند و اگر در این گروه سنی علامتی هم داشته باشند به طور معمول سیر بالینی با آرامش بیشتری طی می‌شود. زالی افزود: به طور معمول در گروه نوجوانان و جوانان بیماری زمینه‌ای...


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای واکسیناسیون گروه‌های پر خطر برنامه‌هایی داشتیم و رهبر معظم انقلاب منعی برای واکسیناسیون با واکسن خارجی مورد تایید قبل از تولید واکسن داخلی نداشتند. سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه بازدید از پلیس راهور ناجا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از ابعاد سخت کار مدیریت ترددها است، افزود: برای واکسیناسیون گروه‌های پر خطر برنامه‌هایی داریم که طبق آن پیش خواهیم رفت. وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی منعی برای واکسیناسیون با واکسن خارجی مورد تایید قبل از تولید واکسن داخلی نداشتند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای واکسیناسیون گروه‌های پر خطر برنامه‌هایی داشتیم و رهبر معظم انقلاب منعی برای واکسیناسیون با واکسن خارجی مورد تایید قبل از تولید واکسن داخلی نداشتند. وزیر...


معاون اول رئیس جمهوری گفت: این روزهای زمستانی تمام خواهد شد و ملت ایران روزهای خوبی در پیش خواهد داشت. اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در بمباران مسائل منفی قرار داریم، اظهار کرد: از بیرون کشور سعی می‌شود همواره پمپاژ منفی نسبت به آینده کشور و دستاوردهای کشور انجام شود و از داخل کشور هم متاسفانه گاهی اوقات به دلیل بدسلیقگی نسبت به مسائل کشور تلاش می‌شود، فضای منفی ایجاد شود. معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: همین نمایشگاه برای کسانی که به آینده و توسعه و پیشرفت ایران فکر می‌کنند، کفایت می‌کند؛ کسانی که به آینده، پیشرفت و توسعه ایران فکر می‌کنند، ببینند که فرزندان ایران در زیر مجموعه شرکت‌های مرتبط با مهمترین بخش اقتصادی یعنی نفت، گاز و پتروشیمی چه کارهایی...


سه‌شنبه ، ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت: ۰:۳۴
چرا سریال صفر بیست و یک موفق نبود؟

جواب بسیار ساده است: به دلیل اینکه همه آن تکراری بود، هر بخشی که قرار بود به عنوان جذابیت این سریال باشد وام گرفته از سریال، فیلم یا حتی طنزهای دنیای مجازی بود.
چند روزی از پایان سریال صفر بیست و یک به کارگردانی مشترک سیامک انصاری و جواد رضویان می‌گذرد و آنچنان که از شواهد پیداست این مجموعه نتوانست نظر مخاطبان را به سوی خود جلب کند.

از ابتدا قرار بر این بوده که این سریال 100 قسمتی باشد و در 4 فصل ارائه شود که حال فصل اول آن تمام شده است و بنابر گفته برخی سایت‌ها احتمال ساخت فصل‌های ادامه آن کم است.

پرسش اینجاست که چرا سریال صفر بیست و یک موفق نشد؟ جواب بسیار ساده است به دلیل اینکه همه چیز آن تکراری بود، هر بخشی که قرار بود به عنوان جذابیت این سریال باشد وام گرفته از سریال، فیلمی یا حتی طنزهای دنیای مجازی بود.

در کنار هم قرار دادن شخصیت‌های جذاب یا ترکیب‌های بازیگری موفق در سریال‌های دیگر و یا موقعیت‌های نمایشی موفق در فیلم‌های دیگران نتیجه‌اش نمی‌تواند در یک سریال مانند صفر بیست و یک هم موفق باشد.

صفر بیست و یک

اصل داستان بر محور ماجراهای دو باجناق مازیار راسخ (سیامک انصاری) و جلال سیف (جواد رضویان) پیش می‌رود. چالش‌های این دو که از قدیم با یکدیگر دوست بوده‌اند و حالا در شهرداری همکار هستند با کشمکش‌های میان خودشان، همسران و فرزندانشان قصه‌های سریال را می‌سازند.

از پدر پولداری که صاحب یک تالار است تا دخترها، باجناق‌ها و کاراکترهای دیگری که مستقیم یا غیرمستقیم با این خانواده در ارتباط هستند و داستان از محدوده این خانواده فراتر نرفته است.

مشکل اصلی سریال فیلمنامه آن است، فیلمنامه‌ای که فاقد جذابیت‌های داستانی است. مثلا اگر چنین موقعیت‌های را یک نفر برای ما تعریف کند و بگوید که سیامک انصلری و جواد رضویان قرار است این صحنه را بازی کنند شاید به نظر جذاب بیاید ولی وقتی این صحنه بر روی کاغذ نوشته شده و جلوی دوربین اجرا شود می‌بینیم که آن جذابیت اولیه شنیداری در زمان مواجهه با تصویر آن وجود ندارد.

جبار آذین منتقد سینما در همان زمان پخش سریال نوشت: «سریال «صفر بیست و یک» از نظر مضمون و داستان، نخ نما است و موضوع چالش میان برخی اعضای یک خانواده با پدرخانواده برای حیف و میل ثروت و اموال او، تاکنون در صدها فیلم و سریال جدی و طنز به تصویر در آمده است [...] رضویان و انصاری که طنازی و طنزسازی را از مهران مدیری و کارهای طنز او آموخته‌اند، در سریال متوسط «صفر بیست و یک» آنچه را از بازی و همکاری در کارهای طنز مدیری فراگرفته اند، همراه استعدادها و توانایی ها خود و تجاربی که از بازی در آثار سینمایی و تلویزیونی کسب کرده اند، نه به اندازه قوت ها و جذابیت‌های نسبی کارهای مدیری که در حد متوسط و سلیقه سطحی مدیران تلویزیون، در خدمت حیات بخشی تصویری و نمایشی به فیلمنامه‌ای متوسط با داستانکی سطحی قرارداده‌اند، تاسریالی متمایل به طنز و شوخی روانه آنتن کنند.»

«صفر بیست و یک» سعی دارد به شوخی با عادات ایرانی‌ها و خانواده‌ها بپردازد ولی حتی در محتوای داستانی، وارد مرحله «نقد» این عادات و رفتارها هم نمی‌شود.

صفر بیست و یک

شوخی با نوستالژی‌ها هم بخش دیگری از فهرست ایده‌های محوری «صفر بیست و یک» برای جذب مخاطب را به خود اختصاص داده است؛ ایده‌ای که در سال‌های اخیر، در فیلم‌های پرفروشی چون «نهنگ عنبر» و «هزارپا» حسابی در گیشه سینماها جواب داده و احیاناً از همین منظر طراحان داستان این سریال را نیز برای بهره‌گیری از آن وسوسه کرده است. به همین دلیل هم در هر قسمت از این سریال، باربط و بی‌ربط به داستان، گریزی هم به گذشته و سال‌های دهه ۶۰ می‌زند تا با نوع ظاهر، پوشش و روابط اجتماعی آن زمان شوخی کرده و خنده بگیرد. تلاشی که البته در مواردی با توفیق هم همراه بوده است.

نکته قابل تامل دیگر کارگردانی بازیگرانی چون رضوی و انصاری است، واقعا چرا بازیگرانی در این سطح شناخته شده و معروف چنین ولع کارگردانی داشته باشند؟! شاید تجربه موفق نون خ سعید آقاخانی باعث شده تا مهدی فرجی (تهیه کننده) درصدد تکرار آن با بازیگران جدید و سریالی جدید باشد که متاسفانه جواب نداده است. آن موفقیت نون خ به شناخت دقیق آقاخانی از روحیات مردم کردستان ارتباط دارد (خود آقاخانی کُرد است) و البته سالها تجربه نویسندگی و کارگردانی و بازیگری او.

دیگر ایده «صفر بیست و یک» برای جذابیت مضاعف هم وام‌گرفته از سریال‌های مهران مدیری است؛ اینکه در پایان هر قسمت ویدئوهایی از پشت صحنه‌های سریال نمایش داده می‌شود که معمولاً برای مخاطب جذابیتی مضاعف از اصل سریال هم می‌تواند داشته باشد. (این هم تکراری است!)

بخش عمده تلاش تیم تولید، برای خنده گرفتن از مخاطب هم معطوف به جنس بازی بازیگران است؛ مثل غلیظ شدن لهجه جواد رضویان یا عصبانی شدن‌های کاراکترهای زن یا لحن و گفتار غیرمعمول ارسلان با بازی افشین آقایی که نقش پسر سیامک انصاری را بازی می‌کند.

سریال «صفر بیست و یک» از قصه‌های منسجم و محکم برخوردار نیست و صرفاً بر پایه چند «موقعیت» که قرار بوده طنازانه هم باشد، روایتش پیش می‌رود. برای همین بیشتر روی کشمکش‌ها، تضادها، لحن، عصبانیت‌ها و… متمرکز شده است که در این راه هم نوآوری دیده نمی‌شود.

صفر بیست و یک

سیاوش طهمورث، رویا میرعلمی و نگار عابدی، آزیتا ترکاشوند، علیرضا استادی، امیرحسین رستمی، افشین آقایی و سروش جمشیدی و ... بازیگرانی هستند که در کنار جواد رضویان و سیامک انصاری ظاهر شده‌اند.

سروش صحت پیش از این در «شمعدونی» و سه گانه «لیسانسه‌ها» از رویا میرعلمی و نگار عابدی بهره گرفته بود. "امیرحسین رستمی" و "سروش جمشیدی" هم که در این سریال دیدیم آورده جدیدی برای این مجموعه نداشتند، تکراری از نقش‌های قبلی خودشان بودند.

بازی خود جواد رضویان و سیامک انصاری نیز مزیتی برای سریال محسوب نمی‌شود و می‌توان آن‌ها را با نقش‌های مشابه این بازیگران در فیلم و سریال‌های دیگر مقایسه کرد.

بسیار بیشتر از این می‌توان درباره ضعف‌های سریال صفر بیست و یک نوشت ولی در همین چند خط بر اصل دلایل ضعف سریال اشاره شد تا اگر قرار است ادامه یابد بیشتر دقت شود، اشاره به خواننده تیتراژ و بحث‌های پیرامون آن، خواست سازندگان برای سوق دادن مسیر ساخت این مجموعه به سمت معاونت بازرگانی صداوسیما و ... دیگر خارج از بحث نقد سریال است.

بهر روی چنین سریال‌هایی با پول بیت المال ساخته می‌شود و انتظار این است حداقل لحظات خوشی برای مالیات دهندگان فراهم سازد.
کلمات کلیدی: چندثانیه - سریال - صفر بیست و یک 
نظرات
کد امنیتی را وارد کنید
 

کوتاه ترین خبرها در کوتاه ترین زمان
کاریکاتور
اینم وضعیت یک چهارم ایرانی‌ها!
Go to TOP