کروز یک شرکت موفق خصوصی است، با سرمایه دولت بالا نیامده و خودش را اثبات کرده است.

اسماعیل شجاعی، کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفتگو با “چندثانیه اقتصاد”:

🔹مهم‌ترین کاری که در حوزه خصوصی‌سازی ایران‌خودرو و سایپا باید انجام دهیم این است که خودروسازی‌ها را به افراد اهل، متخصص و با تجربه بسپاریم. کروز یک شرکت موفق در حوزه قطعه‌سازی است که کاملا خصوصی است، با سرمایه دولت بالا نیامده و خودش را اثبات کرده است.

🔹 در ایران‌خودرو و سایپا یک عده با پول دولتی قدرت گرفته‌اند، صاحب صلاحیت برای پست‌هایی که اشغال کرده‌اند نیستند و خصوصی‌سازی به ضرر آنها است، این افراد با لابی‌های سیاسی و هزینه‌های مالی به دنبال مخدوش کردن وجه قطعه‌سازان هستند و مانع از اجرای خصوصی‌سازی ایران‌خودرو شده‌اند.

🔹آنها می‌گویند اگر کروز، مدیریت ایران‌خودرو را به دست بگیرد، پرسنل ایران‌خودرو بیکار می‌شوند، بله درست است یک عده که گروهبان بودند و با لابی‌های سیاسی به جای ژنرال نشسته‌اند، بیکار می‌شوند.

🔹بهمن یک بنگاه کوچک عمومی بود که خصوصی شد و تعداد پرسنل آن از ۳ هزار نفر به بیش از ۹ هزار نفر رسید و صاحب چندین زیرمجموعه شد. کروز با مدیریت بهمن خودش را اثبات کرده و نشان داده که خصوصی‌سازی جواب می‌دهد.

🔹در ایران‌خودرو و سایپا مدیر لایق و متخصص به کار گرفته نمی‌شود و یک شخص مثلا با مدرک فوق دیپلم زراعت از دانشگاه علمی کاربردی از یک شهرستان کوچک معاون قطعه‌سازی یک بنگاه بزرگ می‌شود.

🔹یک عده حاضر هستند که صنعت کشور و منافع ملی را قربانی کنند و به بیراهه بکشند و مسیر درست که سپردن بنگاه صنعتی به دست اهلش است اتفاق نیفتد.

🔹اگر قرار باشد نظام اقتصادی مسیر پراشتباهی که برای خصوصی‌سازی طی کرده است را کنار بگذارد و یک بار درست عمل کند، همین الان وقت آن است تا حداقل بتوانیم صنعت خودرو را به این همه تاثیرگذاری حفظ کنیم./ چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید