پيرهادی در نامه ای به سلاجقه: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نيازمند بودجه ای اثر گذار است
مهدی پيرهادی،عضو شوراي شهر تهران در نامه ای به علی سلاجقه، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از عدم رعايت سطح مجاز استاندارد آلايندگی در وسايل نقليه وارداتی، اجرای حداقلی طرح كهاب در پمپ بنزين ها و فرار خودروسازها از قانون اسقاط اتومبيل هاي فرسوده گلايه كرد و خواستار نظارت اين سازمان بر اين روند و چانه زنی با دولت برای ارتقای بودجه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي شد.
🔹او در بخشي از اين نامه با تاكيد بر ضرورت چاره انديشي براي كاهش آلودگي هواي كلانشهرها در سال آينده آورده است كه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي درون شهري يكي از مهمترين راهكارها براي كاهش انتشار آلاينده هاي هوا می باشد، با اين حال متاسفانه روند نوسازی اين ناوگان سال هاست كه متوقف شده، حدود ٢٠٠ هزار تاكسی فرسوده در كشور در حال تردد هستند كه از اين ميان حدود ۴۰ هزار تاكسی فقط در شهر تهران تردد دارند. همچنين در بخش اتوبوسهاي درون شهري نيز فقط مجموعاً كمتر از ١٠٠٠ دستگاه نوسازي شده اند كه عدد بسيار پاييني است.
🔹 براي درك بهتر اين موضوع بايد به اين نكته توجه كنيم كه فقط در تهران بيش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده وجود دارد.
🔹 در سال هاي گذشته شهرداري تهران از محل اعتبارات خود بودجه مناسبي را براي توسعه و نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي صرف نموده، اما بدون كمك دولت اقدام مطلوب و اثرگذاري در اين حوزه قابل انجام نيست. از آن سازمان محترم انتظار مي رود كه پيگيري موثري براي تأمين و تخصيص بودجه مطلوب و اثرگذار از جانب دولت براي كمك به افزايش سرعت نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي به خصوص برای شهر تهران صورت پذيرد و اين مهم در لايحه بودجه ١۴٠٢ لحاظ شود.