🔹یکشنبه‌شب متنی از ظریف که در آن با اعلام اینکه به دانشگاه برخواهد گشت و تلویحا از سِمت خود در دولت چهاردهم کناره گرفته بود، مثل بمب صدا کرد. او در سال‌های اخیر و پس از آنکه دولت روحانی جای خود را به دولت شهید رئیسی داد، در ۶۲ سالگی راه دانشکده روابط بین‌الملل را در پیش گرفته بود و حالا ظاهرا قرار است به همان دانشکده برگردد. در متنی که ظریف منتشر و در آن از دولت پزشکیان خداحافظی کرد، آمده بود: «از ۱۹ وزیری که امروز معرفی شدند، سه نفر نامزد نخست، شش نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها یا شورای راهبری بودند.»

🔹 حسام‌الدین آشنا، وابسته به اعتدالیون طرفدار حسن روحانی، ساعتی پس از انتشار متن ظریف در توئیتی اتفاقات را به گردن عارف، معاون‌اول اصلاح‌طلب و از وابستگان به جبهه مشارکت انداخت و نوشت: «معاون اول آمد و اولین معاونان رفت.»

🔹او به همین هم اکتفا نکرد و دوباره ادعای خود را چنین مطرح کرد: «در سیاست ایرانی باید عارف بود، نه ظریف، آذری‌جهرمی، جهانگیری، لاریجانی یا پورمحمدی!» یکی از مخالفین اصلاحات یعنی حمید رسایی از نمایندگان مجلس هم روایتی را منتشر کرده که در آن طعنه‌ای هم به مسعود پزشکیان زده است.

🔹به‌نظر می‌رسد استعفای ظریف، عدم‌حضور آذری‌جهرمی و سرنوشت سیاسی نامشخص طیب‌نیا، به‌عنوان سه فردی که از دولت حسن‌روحانی به دولت پزشکیان نزدیک شده‌ بودند، بی‌ارتباط با اختلافات ریشه‌دار اعتدالیون و اصلاح‌طلبان نباشد.و از طرفی نشان می دهد که انعطاف حاکمیت در مقابل اصلاح طلبان وفادار بیشتر از کنش های سیاسی مربوط به گروه اعتدالیون وابسته به حسن روحانی است. چرا حالا ؟ درست نمی دانیم. شاید هنوز هم ماجرای برجام و آن سه چهار سال عجیب بین ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در میان باشد . / هفت صبح

دیدگاهتان را بنویسید