🔹در سال‌های اخیر، تسهیلات ویژه‌ای که به کارکنان بانک‌ها اعطا می‌شود ( شامل وام‌های با نرخ سود پایین، شرایط بازپرداخت آسان و سایر تسهیلات مالی)، جذابیتی کم‌نظیر برای کسانی ایجاد کرده که در پی ورود به دنیای بانکداری هستند.

🔹بانک‌ها با ارائه این تسهیلات، در واقع پاداش‌های دل‌نشینی برای کارکنان خود در نظر گرفته‌اند که فراتر از حقوق و مزایای معمولی است.

🔹بر اساس آمارهای منتشر شده، بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و مهر بیشترین میزان تسهیلات را به کارکنان خود اختصاص داده‌اند.

🔹البته این تسهیلات از منابع مالکانه بانک‌ها تامین می شود و پرداخت از منابع قرض‌الحسنه ممنوع اعلام شده است.

🔹برخی بر این باورند که این تسهیلات نابرابر، به تعمیق شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی دامن می‌زند. بحث‌هایی درباره عدالت در توزیع این مزایا و تاثیرات آن بر جامعه مطرح است.

🔹تسهیلات اعطایی از منابع مالکانه به تسهیلاتی اطلاق می‌شود که از سرمایه‌ها و منابعی تامین می‌شود که بانک‌ها خود مالک آن هستند و این منابع از سپرده‌های مردم یا منابع مشاعی (منابع مشترک بین بانک و سپرده‌گذاران) تشکیل نشده‌اند.

🔹تفاوت سود وام‌های کارکنان بانک‌ها با مردم عادی به دلایلی چون جذب و نگهداشت نیروی انسانی با ارائه تسهیلات جذاب‌تر، تامین وام از منابع مالکانه بانک به‌جای سپرده‌های مشتریان، ریسک کمتر بازپرداخت به دلیل اشتغال ثابت کارکنان و مزایای شغلی است.

🔹با این حال، در شرایطی که صف‌های طولانی متقاضیان وام در بانک‌ها و مراحل پیچیده اداری برای دریافت تسهیلات معمولی وجود دارد، مشاهده می‌شود که کارکنان بانک‌ها به‌راحتی و با شرایط ویژه‌ای نظیر نرخ‌های بهره پایین‌تر، بدون نیاز به ضامن و با بازپرداخت‌های طولانی‌مدت، از تسهیلات با مبالغ بالا بهره‌مند می‌شوند.

🔹این وضعیت به‌طور واضح نیازمند بازنگری و تجدید نظر در سیاست‌های مالی و بانکی است./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید