فیاض زاهد و محمد مهاجری دوچهره اصلاح طلب و اصولگرا در یادداشت مشترکی در روزنامه اعتماد نوشتند:

🔹دولت جدیدی در ایران در حال شکل گرفتن است. در انتخاباتی که می‌توانست با مشارکت بالاتری رخ دهد با حضور پنجاه درصد واجدین شرایط رییس‌جمهوری موفق شده که در تداوم سنت سیاسی سال‌های اخیر و یا مورد قبول جناح افراطی نبوده و ‌نیست.

🔹 بزرگ‌ترین انتقادهایی که به ظریف در جریان برجام می‌شد این بود که چرا او با همتای امریکایی‌اش در خیابان قدم می‌زند یا به روی او می‌خندد. در واقع، خروجی و نتیجه مذاکرات ارزشش بسیار پایین‌تر از این رفتارهای معمولی به حساب می‌آمد.

🔹حاصل چنین ترسی در طول همه سال‌های گذشته و به خصوص در برهه برجام این است که ملتی بزرگ با سربازان شجاع، به جامعه‌ای ترسو با سربازانی به‌شدت محافظه‌کار تبدیل شده. ادامه این روند، جز فزون شدن ترس و گوشه‌گیری در عالم و نرسیدن به حقوق حقه ایرانیان، بهره دیگری ندارد.

🔹نباید در انتظار استراتژی حیرت‌افزایی چون سیاست پینگ‌پنگی مائو- نیکسون باشیم. اما می‌توانیم امیدوار باشیم ایران خود را پیش از تحولات اساسی در کاخ سفید با دوسویه تحول‌آفرین در کاخ سفید تماس‌هایی را آغاز کند. این دست تماس‌ها از قبل هم شروع شده است. ایران کارت‌هایی برای بازی دارد.

🔹ما می‌توانیم از فرصت دولت جدیدمان برای طراحی قاعده و قالب جدیدی برای طراحی یک رابطه جدید با امریکا استفاده کنیم. تیم پزشکیان- ظریف قادر به این اجماع‌سازی هستند. رییس‌جمهور پزشکیان در داخل و جواد ظریف در خارج می‌توانند این اجماع مبتنی بر اراده حاکمیت نه اقدامی جزیره‌گونه را سامان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید