🔹براساس آمار رسمی وزارت صنعت، تولید فولاد در شش ماهه نخست سال بیش از ۵درصد کاهش یافته و افت تولید برخی محصولات از ۹درصد فراتر رفته است.

🔹به گزارش چندثانیه، طبق آمار وزارت صنعت در شش ماهه نخست ۱۴۰۲ تولید محصولات میانی مانند شمش و اسلب بیش از ۱۲میلیون تن بود که در نیمه اول سال ۱۴۰۳ به  زیر۱۲میلیون تن کاهش یافت.
 
🔹گروه محصولات طویل فولادی در بهار و تابستان سال گذشته ۵.۴میلیون تن تولید شده بود که در ۶ماه اول ۱۴۰۳ به ۴.۹میلیون تن رسید که با افت بیش از ۹درصدی رکورددار شد.

🔹همزمان با افت تولید محصولات فولادی، سطح تقاضا نیز در بازار کاهش یافت و میزان تقاضا برای تیرآهن متوسط حدود ۱۷۰ هزار تن کمتر شد.

🔹در مردادماه ۱۴۰۳ و همزمان با اوج خاموشی کوره‌های تولید، تنها ۵ درصد از میلگردهای عرضه شده در تالار بورس کالا به فروش رفت تا به طور موازی عرضه و تقاضا با افت شدید همراه باشد.

🔹درحالی که انتظار می‌رفت با افت شدید تولید قیمت‌ها رشد نجومی داشته باشند، اما میانگین قیمت هر تن شمش فولاد در اواسط تابستان بین ۲۲تا ۲۳میلیون تومان بود که نسبت به سال گذشته تغییر ۵۰۰هزار تا یک میلیونی تومانی داشت.

🔹پس از کاهش تولید و نزول سطخ تقاضا در بازار داخلی نوبت به افت بازارهای صادراتی رسید. براساس آمار رسمی گمرک در نیمه نخست سال ۱۴۰۲صادرات فولاد میانی به میزان ۳.۱ میلیون تن بود که در ۶ماهه ۱۴۰۳ به ۲.۵میلیون تن رسید و افت ۱۸درصدی فروش صادراتی را رقم زد./چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید