آخرین عناوین خبرها
سه‌شنبه ، ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت: ۱۵:۱۴
شاسی بلند قدرتمند چینی رقیب شاسی‌بلند روسی در ایران از راه رسید


به زودی یک شاسی بلند جدید چینی با موتور قدرتمند 202 اسب بخار روانه بازار خودروی کشور می شود که رقیبی مهم برای خودروی آفرودی روسی تازه وارد در بازار ایران است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار خودرو و سایر بازارها؛ اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.
شاسی بلند جدید بازار ایران این بار هم محصول کشور چین است که محصولات آن در غیاب رقبای اروپایی و کره ای و ژاپنی (به علت تحریم) در بازار خودروی کشور ما یکه تازی می کنند. به نظر می رسد این مهمان تازه وارد چینی علاوه بر رقابت با محصولات مشابه هم‌وطن خود، سودای رقابت با شاسی بلند روسی جدیدی را دارد که آن خودرو هم جزو تازه واردان بازار ایران است.

روزنامه هفت صبح در گزارشی به قلم سید محمدرضا دادگستر درباره این خودرو نوشته است: دایون چین را معمولاً با کامیون ها و کامیونت هایش می شناسند اما این برند تجاری ساز هم مثل فوتون و ایسوزو تصمیم گرفت از نمد بازار پیکاپ ها و شاسی بلندها کلاهی برای خود دست و پا کند و اینگونه بود که پیکاپ V5 یا آنطور که در خود چین آن را می‌شناسند فودی F22 در سال 2016متولد شد.

اخیراً اعلام شد مکث موتور که از زیرمجموعه های ماموت خودرو است، این پیکاپ را به بازار ایران خواهد فرستاد اما V5 تنها نماینده دایون در ایران نیست.

در روزهای اخیر اخباری مبنی بر مذاکره یکی از شرکت های خصوصی با دایون برای مونتاژ شاسی بلند این برند به نام Y5 در ایران در فضای مجازی منتشر شده است. آنطور که گفته می شود، این خودروساز خصوصی می خواهد نشان دایون Y5 را در ایران تغییر دهد و این محصول را در محدوده شهر ساوه مونتاژ کند.
شاسی بلند دو دیفرانسیل با ظاهر نه چندان دلچسب!

با این اطلاعات شرکت مذکور یکی از شرکت های کاریزان خودرو یا نورا موتور پارس خواهد بود. کاریزان خودرو در حال حاضر خودروهای تجاری با نام کاویان را به بازار عرضه می کند و در نورا موتور پارس هم سانگ یانگ تیوولی مونتاژ می شود. جالب است بدانید نسخه ای از دایون Y5 با نام فودی لندفورت نیز قرار بود در زامیاد و با نام تیوان مونتاژ شود که تاکنون به سرانجام نرسیده است.

دایون Y5 در صورت ورود به بازار در جایگاه خودرویی نظیر فوتون ساوانا و لندمارک V7 قرار می گیرد؛ یعنی یک شاسی بلند دودیفرانسیل چینی با قابلیت های آفرودی که چندان ظاهر زیبایی هم ندارد.

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

خودروهای 200 میلیونی کُره‌ای و ژاپنی به بازار ایران می‌آیند؟

مهم ترین مشکل این خودرو اما وجود رقیب شاسی بلند غیرچینی همچون یوآز پاتریوت– محصول روسیه – است که این خودرو هم در زمینه آفرود حرف های زیادی برای گفتن دارد و در صورت ورود دایون Y5 با قیمت بالاتر از 800 میلیون تومان به عنوان رقیبی جدی در برابرش ظاهر خواهد شد.

به احتمال زیاد دایون Y5 با پیشرانه دو لیتری توربو ۲۰۲ اسب بخاری با 280 تا ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور به بازار ایران می آید و برای حضور قوی تر از ابتدا با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک مونتاژ می شود.

البته این احتمال هم وجود دارد که شرکت ایرانی برای پایین آوردن قیمت این خودرو در ایران، پیشرانه ۲٫۴ لیتری تنفس طبیعی را انتخاب کرده باشد. این پیشرانه همان پیشرانه نام آشنای میتسوبیشی است که سالهاست آن را زیر کاپوت پیکاپهای مونتاژی در ایران می بینیم و دیگر توان رقابت با پیشرانه های توربوی روز را ندارد.

اگرچه کابین دایون Y5 به پای کراس اوورهای روز چینی همچون دیگنیتی و کی ام سی K7 نمی رسد اما در قیاس با دو خودروی سلف خود یعنی فوتون ساوانا و لندمارک V7 به مراتب بهتر است.

دایون از آپشن هایی بهره می برد که باعث می شوند تجربه آفرودی این خودرو یک سر و گردن بالاتر از یوآز پاتریوت روسی باشد: کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کمکی حرکت در سراشیبی، ترمز پارک برقی و اتوهلد. در زمینه آپشن های رفاهی هم وضعیت دایون Y5 بدک نیست. صندلی راننده اش برقی است، تهویه اتوماتیک دوکاناله دارد، برای صندلی های جلو گرمکن در نظر گرفته شده و سانروف واستارت دکمه‌ای هم مشاهده می‌شوند.
کلمات کلیدی: چندثانیه - شاسی - بلند - چینی - ایران -= روسی 
Go to TOP