یک شخص نمی‌تواند با دادن ۱۰ آگهی دروغین در بازار اخلال ایجاد کند؟

🔹سال ۹۸ برای اولین بار اپلیکیشن دیوار، به عنوان مهم‌ترین پلتفرم انتشار آگهی خرید و فروش وادار شد که در بخش خودرو و مسکن قیمت‌ها را حذف کند آن هم به این بهانه که دلال‌ها با دادن قیمت‌های پرت دارند حباب قیمتی خودرو و مسکن را بیشتر می‌کنند. کمی بعد این محدودیت برداشته شد اما دیوار همزمان اعلام کرد که احراز هویت را برای انتشار آگهی و به طور کلی استفاده از خدمات این پلتفرم ضروری کرده است آن هم به این صورت که هر کاربری که می‌خواهد وارد دیوار شده و اقدام به انتشار آگهی کند باید شماره تلفنی که با کد ملی او مطابقات داشته باشد اعلام کرده و با کد تاییدی که برای همان شماره تلفن اعلام می‌شود به پنل کاربری وارد خواهد شد. به این ترتیب هویت او به عنوان یک شخص حقیقی محرز شده و در مواقع لازم فعالیت او قابل پیگیری خواهد بود. حالا اما یک چالش دیگر برای این پلتفرم و پلتفرم‌های مشابه پیش آمده که اینبار هم به بازار خودرو مربوط است.

🔹ماجرا را به تازگی علی خسروانی یکی از فعالان معروف بازار خودروهای خارجی در توئیتر مطرح کرده. او اسکرین شات چند آگهی خودروهای خارجی را منتشر کرده که در آنها میتسوبیشی اوتلندر مدل ۱۴۰۳ را ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاشته و در آگهی دیگری همین خودرو با این شرح که فول آپشن است ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. خسروانی در کنار این تصاویر نوشته: «آیا سایت دیوار از وجود این خودروها نزد این آگهی دهنده‌ها اطلاع دارد؟ آیا از اینها شماره شاسی و پلاک و احراز مالکیت مبنی بر وجود خودرو انجام شده؟ یک شخص نمی‌تواند با دادن ۱۰ آگهی دروغین در بازار اخلال ایجاد کند؟ خودرویی که قیمت اعلامی شرکت زیر ۲ میلیارد است! نقش هرکدام از ما در همراهی با سوداگران چقدر است؟»

🔹این توئیت خسروانی واکنش‌های زیادی داشته مثلا عده‌ای به او یادآوری کرده‌اند که اصول بازار آزاد ایجاب می‌کند که هرکس کالایش را با هر قیمتی که می‌خواهد برای فروش بگذارد و هیچ کس بدون اطلاعات کافی ۸ میلیارد تومان پول از سر راه نیاورده که ماشینی را ۶ میلیارد گرانتر بخرد و حتما خودش تحقیق می‌کند اما عده‌ای هم در مقابل طرف خسروانی را گرفته و گفته‌اند که اصلا قرار نیست ماشین به این قیمت فروخته شود فقط قرار است حباب قیمتی آن بالا نگه داشته شود تا جلوی کاهش قیمت‌ها یا حداقل فروش رسمی با قیمت پایین‌تر گرفته شود./هفت صبح

دیدگاهتان را بنویسید