آیا مخاطبان صداوسیما پیرتر شدهاند؟ / پیام انتخاب «اوشین» چیست؟
🔹 شبکه تماشا در هفته گذشته یک نظرسنجی برگزار کرد و از مخاطبانش خواست بین سریالهای «سالهای دور از خانه»، «تاجر پوسان»، «امپراتور دریا» و «اوک نیو» یکی را انتخاب کنند.
🔹 ۲۷هزار نفر پیام دادند و از این میان ۵۱درصد درخواست کردند مجموعه «سالهای دور از خانه» که در ایران با نام «اوشین» شناخته میشود روی آنتن برود.
🔹 «سالهای دور از خانه» یک سریال ژاپنی بود که در سالهای دهه ۶۰ در قالب ۷۷ قسمت ۵۰دقیقهای در کنداکتور سیمای ایران قرار گرفت.
🔹 این سریال با اقبال گسترده مخاطبان ایرانی روبهرو شد.
🔹 این سریال را بیشتر قشر جوان و طبقات متوسط ایران در دهه ۶۰ دنبال میکردند؛ حالا نسل نخست بینندگان این سریال، دستکم بیش از ۴۰ سال دارند و به نظر میرسد نظرسنجی سیما بهنوعی تکمیلکننده این فرضیه است.
🔹 احتمالا بیش از ۱۳هزار نفر از این تعداد پاسخگو، دستکم بیش از ۴۰ سال دارند. این یک نشانه برای تحلیل مخاطبان تلویزیون است. اینکه مخاطبان سیما عمدتا شهروندان متولد دهههای شصت، پنجاه، چهل، سی و … هستند.
🔹 به این اعتبار، نسل جوان و نوجوان امروزی کمتر رسانه ملی را میبینند و احتمالا ارتباطی چندان با آن ندارند./دنیای اقتصاد