یاد استاد و کمانچه

🔹فرزانه مهدی‌زاده آهنگساز و نوازنده‌ی کمانچه است، سازی سنتی و مهم در موسیقی ایرانی. کمانچه که صدای غنی و تأثیرگذاری دارد، در موسیقی کلاسیک ایرانی و مقامی جایگاه ویژه‌ای دارد و نیازمند تکنیک‌های خاص برای نوازندگی است. فرزانه، با تسلط بر این ساز، به حفظ و ارتقای موسیقی اصیل ایرانی کمک می‌کند و در اجراهای خود، این هنر کهن را با خلاقیت و احساس به مخاطبان خود منتقل می‌کند. او در صفحه اجتماعی خود درباره این ویدیو می‌نویسد:

🔹«یادمان استاد جلیل شهناز، نام پروژه‌ای موسیقایی است در تکریم استاد بی بدیلِ بداهه نوازی ،جلیل شهناز.

🔹از آنجایی که قطعات این مجموعه توسط نگارنده، در قالب کتاب گردآوری شده‌است، در اجرای قطعات با هدف تطبیق حالت‌های اجرایی و ایجاد تغییراتی در کوک، برای مناسب سازی هر قطعه به طور خاص بر روی ساز کمانچه کوشش شده‌است.

🔹از دید نگارنده، از جمله ویژگی های مهم ساز استاد جلیل شهناز علاوه بر شیوه خاص نوازندگی ایشان که هر شنونده ی صاحب ذوقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ملودی‌های روان و ظرافت‌های صوتی مختص به ایشان است. از دیگر ویژگی‌ها می‌توان به بازی‌های ریتمیک و به نوعی کند و تند کردن‌های خود خواسته و اگاهانه در جهت بیان شخصی اشاره‌کرد.
فروتنانه تلاش کرده‌ام حدالامکان در اجرای این قطعات به بیان اصلی نزدیک شوم.

اثر شماره شش (قطعه_شور)
با کوک ر سل ر سل طراحی و اجرا شده‌است.
سازنده ساز:مازیار کربلایی

🔹این مجموعه، ادای احترامی‌ است به نبوغ و ذات اثر گذار استاد جلیل شهناز.
در پایان لازم می‌دانم
از استاد حسام اینانلو عزیز که به من در ضبط صوتی و تصویری اثر یاری داده‌اند و مرا در به ثمر رسیدن این پروژه همراهی کرده‌اند کمال تشکر را کنم؛
و همچنین از استاد امین میرزایی عزیز، برای راهنمایی های همیشگی.»

دیدگاهتان را بنویسید