🔹 عضو هیات‌مدیره اتحادیه پوشاک گفت: درحال حاضر بیش از ۹۰درصد واحدهای فروشگاهی در وضعیت زیان‌دهی هستند و برای افزایش سهم فروش دست به دامان تخفیف‌های ویژه می‌شوند.

🔹 به گزارش چندثانیه، مجید افتخاری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه پوشاک گفت: در بازار پوشاک پاییزه مطلقا افزایش قیمت نامتعارفی وجود ندارد، چون نرخ ارز در یکسال نوسان چندان بالایی نداشته و تغییر قیمت‌ها محدود بوده است.

🔹 وی افزود: وقتی صحبت از قیمت تمام شده پوشاک می‌کنیم باید تورم، نرخ ارز و قیمت‌های ۶ماه قبل را بررسی کنیم. وقتی در بازه زمانی اردیبهشت و خرداد نرخ ارز نوسان چشمگیری نداشت، قیمت پوشاک هم چندان افزایش نیافته است.

🔹 این فعال صنعت پوشاک تصریح کرد: با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که قیمت‌ در تمامی بازارها با افزایش ۳۰درصدی مواجه شده، حتی بانک‌ها هم نرخ سود را ۳۰درصد محاسبه می‌کنند و تسهیلات را به تولیدکنندگان با نرخ بهره ۳۵درصدی ارایه می‌کنند، در این صورت افزایش قیمت پوشاک مطابق نرخ تورم منطقی است.

🔹 افتخاری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی سبد خانوار کوچک شده است، اظهار داشت: وقتی شرایط اقتصادی نامساعد می‌شود، سطح خرید خانوار کاهش یافته و بازار دچار یک رکود سنگین می‌شود، با این وجود در سال‌های اخیر کمترین تورم در بازار پوشاک رخ داده و دامنه فعالیت فعالان صنف پوشاک محدود شده است.

🔹 وی ادامه داد: شرایط رکودی بازار پوشاک باعث شده تا سرمایه‌گذاری در این صنف با کاهش رو به رو شده و فعالیت در آن دیگر توجیه اقتصادی ندارد. بسیاری از فعالان برای بقاء می‌جنگند؛ نه سوددهی.

🔹 عضو هیات‌مدیره اتحادیه پوشاک تاکید کرد: درحال حاضر بالای ۹۰درصد واحدهای فروشگاهی زیان‌ده هستند و بسیاری از واحدهای تولیدی با وجود آغاز فصل جدید محصولات مناسب فصل را زیرفروشی می‌کنند.

🔹 به گفته وی، به دلیل کاهش عرضه و تقاضا در بازار پوشاک واحدهای صنفی با مشکل فروش رو به رو شده و بازار در یک رکود سنگین به سر می‌برد. از سوی دیگر سیستم فروشگاه‌داری در کشور دچار اختلال شده است.

🔹 وی ادامه داد: ریشه زیان‌دهی سیستم فروشگاه‌داری در افزایش افسارگسیخته قیمت‌های اجاره است و هیچ نظارتی هم بر میزان اجاره واحدهای تجاری صورت نمی‌گیرد.

🔹 افتخاری افزود: در سال قیمت لباس در واحدهای تجاری با افزایش ۲۵درصدی مواجه می‌شود، اما نرخ اجاره بها بیش از ۱۰۰درصد افزایش می‌یابد. فروشگاه‌ها باید با انواع مشکلات اعم از مالیات‌های سنگین، حقوق و دستمزد، بیمه، نظارت‌های سختگیرانه نهادهای و تعزیرات و کاهش شدید سهم بازار مصرف کننده دست و پنجه نرم کنند.

🔹 وی گفت: میزان هزینه‌های فروشگاه‌داری در سال‌های اخیر به طرز سرسام‌آوری بالا رفته و به همین دلیل فروشگاه‌ها برای جذب مشتری تخفیف‌های ویژه و فروش‌های ویژه را به مناسبت‌های مختلف و به صورت پیاپی تمدید می‌کنند تا بتوانند سطح فروش را افزایش داده و از رکود سنگین خارج شوند./چندثانیه اقتصاد

✍️ فرشته بهداد

دیدگاهتان را بنویسید