جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران و سخنگوی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که با در نظرگرفتن ترکیب کابینه، استانداران و … ، دولت چهاردهم در ادامهِ راه با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد، به‌خبرنگار «چند ثانیه» می‌‎گوید:

🔹آقای پزشکیان در کارزار انتخابات که مدت کمی از آن می‌گذرد شعارهایی داده‌اند که بر همان اساس گروه‌های مرجع و احزاب از شهروندان دعوت کردند تا در انتخابات حضور داشته باشند.

🔹او در مناظرات از مردم خواست که اگر به روند دولت سیزدهم اعتراض دارند به او رای دهند. اکثریت شرکت کنندگان به بانیان وضع موجود «نه» گفتند.

🔹رییس‌جمهور برای رسیدن به وفاق در مجلس مذاکرات و توافقاتی انجام داد. به‌نظر این توافقات با آن چیزی که به رای‌دهنگان وعده داده بود متفاوت است.

🔹حالا می‌بینیم در انتخاب استاندارها هم به همان روال کار را ادامه می‌دهد. در بعضی از وزارتخانه‌ها شاهد هستیم که هنوز همان سیاست‌های دولت سیزدهم در دستور کار قرار دارد.

🔹برخی از نیروهای اصولگرا که نتوانستند با رای مردم وارد مجلس دوازدهم شوند حالا در پاستور نقش‌آفرینی می‌کنند. این ناشی از موانعی است که پیش روی دولت قرار داده‌اند.

🔹برای رسیدن به آنچه وفاق نام دارد نیاز داریم تا «گفت‌وگوی ملی» و «تغییر» شکل بگیرد. با این سازوکارها نمی‌توانیم با دنیا حرف بزنیم و در داخل کشور وفاق ایجاد کنیم.

🔹دولت به‌دلیل شعار وفاق مجبور شد نیروهایی که بانیان وضع موجود هستند را حفظ کند و از نیروهای مرجعی که شهروندان به اعتبار آنها در صحنه انتخابات حاضر شدند، استفاده نکند.

🔹از سوی دیگر شاهدیم در سایر قوا، ارکان و نهادها از این افراد استفاده می‌کنند و به آنها میدان داده شده است. نگاهی که پزشکیان داشت و می‌گفت «دولت سایه» باید در آفتاب باشد، ظاهرا به کرسی نشسته و می‌بینیم آقایان در آفتاب دولت تشکیل داده‌اند.

🔹اگر به‌چنین موانعی توجه نکنیم این چالش‌ها «توفیق» را از دولت سلب می‌کند و در ادامه فاصله جدی‌تری بین مردم و حاکمیت ایجاد خواهد شد.
در شرایطی که نیروهای امنیتی باید تمرکز را بر روی نفوذ از سمتِ دشمن داشته باشند می‌بینیم که فضا و عرصه سیاسی داخلی را برای خودی‌ها تنگ‌تر کرده‌اند.

🔹نباید به‌دنبال این باشیم که بگوییم پزشکیان نمی‌تواند کاری انجام دهد بلکه رییس‌جمهور باید از همه ظرفیت‌های خود استفاده کند و موانع را با مردم در میان بگذارد و با اختیارتی که هنوز در دولت است تصمیم بگیرد.

🔹جامعه منتظر گام پزشکیان برای رفع فیلترینگ است. رفع فلیترینگ هیچ منع قانونی ندارد و پزشکیان باید دستور رفع آن را با توجه به وعده‌ای که داده و به‌عنوان رییس شواری عالی امنیت ملی بدهد./چندثانیه

✍️ سیاوش پورعلی

دیدگاهتان را بنویسید