خسرو کفیلی

رقابتهای دسته ۹۶ کیلوگرم پیکارهای وزنه برداری بازی های آسیایی هانگ ژو در حالی برگزار شد که دو نماینده ایران چهره خوبی از خود در این مسابقات نشان ندادند.
امیر حقوقی و میرمصطفی جوادی دو ملی پوش کشورمان در رقابتهای این وزن بودند که به همراه ۱۲ وزنه بردار از کشورهای مختلف رقابتهای این وزن را برگزار کردند.
با انتشار استارت لیست رقابتهای این وزن و مشخص شدن حضور دو وزنه بردار چینی به نام های تیان تائو و دایین لی با کوله باری از مدال های رنگارنگ جهانی ، قاره ای و المپیک و وانگ ریول رو وزنه بردار کره شمالی دست یافتن به مدال طلای این وزن توسط ملی پوشان کشورمان دور از انتظار و حتی غیر ممکن بود ولی کارشناسان این امید را داشتند تا یکی از دو وزنه بردار کشورمان به مدال برنز این دسته دست یابد و یا اینکه برای ایستادن بر سکوی سومی با یکی از این سه وزنه بردار به رقابت بپردازند.
کسب مدال طلای رقابتهای دسته ۸۹ کیلوگرم پیکارهای جهانی عربستان توسط جوادی آن هم کمتر از ۲۰ روز پیش در ریاض وبدست آوردن حدنصابهای مطلوب در اردوهای آمادگی توسط حقوقی موجب افزایش این انتظارات شده بود.
افزون بر آن حضور در یک دسته بالاتر برای جوادی فرصت مناسبی بود که این وزنه بردار بدون هراس از افزایش وزن در ۲۰ روزی که از پس از پایان رقابتهای جهانی عربستان فرصت داشت با تمرینات مناسب خود را به شرایط ایده آل نزدیک کند.
براساس این گزارش ، رقابتهای حرکت یک ضرب این دسته در حالی به پایان رسید که نه حقوقی و نه جوادی نتوانستند انتظارات را بر آورده کنند .
حقوقی با مهار وزنه ۱۶۴ کیلوگرم و جوادی با زدن وزنه ۱۶۱ کیلوگرم در پایان رقابتهای این وزن جایگاه هایی بهتر از پنجم و ششمی بدست نیاوردند.
با پایان رقابتهای حرکت یک ضرب ،‌همگان دل به برگزاری رقابتهای حرکت دوضرب این دسته بستند تا وزنه برداران کشورمان بتوانند عقب ماندگی خود را جبران کنند و امید ایستادن بر سکوی سومی را داشته باشند.
با آغاز حرکت دو ضرب این دسته و زدن وزنه ۲۰۲ کیلوگرم از سوی حقوقی و جوادی ، کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران وزنه ۲۰۹ کیلوگرم را برای حقوقی انتخاب کرد و همگان انتظار داشتند این وزنه بردار تبریزی به راحتی این وزنه را بالای سر قرار دهد و در آخرین حرکت خود نیز با زدن یک وزنه خوب این شانس را داشته باشد که با حریفانشان برای فتح سکوی سومی رقابت کند.
برخلاف انتظارات زمانی که نوبت به حقوقی رسید که به روی تخته برود و در حالی که این وزنه بردار تنها از سوی وحید ربیعی سرپرست دبیری فدراسیون وزنه برداری و یکی از اعضای سابق کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران هدایت می شد ، ملی پوش کشورمان پشت وزنه ۲۰۹ کیلوگرم قرار گرفت و بدون آنکه به خود فشاری وارد کند وزنه را تا کمر بالا و سپس آن را رها کرد.
حقوقی پس از دو دقیقه بار دیگر به روی تخته آمد و این بار نیز بسان حرکت دوم خود عمل کرد و بدون آنکه برای مهار این وزن تلاش کند وزنه را رها و به کار خود خاتمه داد.
به هنگام حضور حقوقی بر روی تخته در مرتبه سوم نیز تنها ربیعی به عنوان مربی در کنار این وزنه بردار قرار داشت و به نظر می رسید که نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه برداری ایران جوادی را برای زدن وزنه های ۲۱۲ و ۲۱۴ کیلوگرم آماده می کرد که این مهم نیز حاصل نشد.
چرایی توقف برابر وزنه ۲۰۹ کیلوگرم توسط حقوقی که پیش از این و در تمرینات و رقابتهای مختلف موفق به زدن وزنه ۲۱۶ کیلوگرم شده بود سوالی است که این وزنه بردار و کادر فنی تیم ملی وزنه برداری ایران پس از پایان این رقابتها می بایست پاسخگو باشند.
پرسش دیگر آنکه با توجه به توانایی ها و جنگندگی این وزنه بردار تبریزی ، حقوقی چرا برای زدن این وزنه که به دفعات آن را مهار کرده بود بسان دیگر وزنه برداران کشورهای مختلف تلاش نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید