منصور حقیقت‌پور، تحلیلگر مسایل سیاسی در واکنش به ادعای مدیرمسوول روزنامه‌ کیهان مبنی بر اینکه ایران می‌تواند تنگه هرمز را به‌روی اروپایی‌ها مسدود کند، به‌ خبرنگار«چندثانیه» می‌گوید:

🔹منافع ملی ما همواره به‌دلیل اینگونه رفتارها و گفتارها هزینه‌های زیادی می‌پردازد. ما از تندروهایِ خالص‌گرا همواره ضربه خورده‌ایم چه روزی که از دیوار سفارت‌ها بالا رفتند و چه روزی که شعارهای تند دادند و کشور را وارد بحران کردند.

🔹این بیان آقای شریعتمداری هم یکی از همان شعارهای تند است. او باید به بلوغ سیاسی-‌امنیتی مقامات ما برای تولید تصمیم درست اذعان کند.

🔹مقامات ما اکنون از پختگی بالایی برخوردارند. مقامات امنیتی، نظامی، سیاسی ایران توانایی تصمیم‌گیری مناسب در زمان مناسب را دارند.

🔹اینکه ما توانایی داریم تنگه هرمز را مسدود کنیم، باید بگوییم که آری، جمهوری اسلامی از این توانایی برخوردار است ولی قرار نیست هرکاری می‌توانیم را در هر شرایطی انجام دهیم.

🔹اکنون ایران در حال برقراری رابطه حسنه با کشورهای پیرامونی خود است و این اقدامات به‌صورت طبیعی باعث سخت شدن شرایط خواهد شد و فضا را با کشورهای همسایه مکدر خواهد کرد.

🔹ما توانایی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی داریم ولی نیازی نیست در موارد پیشِ‌پا افتاده از آنها استفاده کنیم. هر ظرفیتی به‌موقع خودش استفاده خواهد شد.

🔹یک روزنامه‌نگار نمی‌تواند بگوید چه زمانی برای ارائه توانایی‌های نظامی یا امنیتی مناسب است بلکه آن را مقاماتی که اشراف کامل به روند‌های سیاسی و امنیتی منطقه دارند، می‌توانند تشخیص دهند و تصمیم‌گیری کنند.

🔹همچنان که مقام معظم رهبری اشاره داشتند نه جلو می‌رویم و نه عقب می‌‍ مانیم و به‌موقع اقدام خواهیم کرد. باید به این دیدگاه عمل شود.

🔹بنابراین همواره باید به‌دنبال اقدام به‌موقع جمهوری اسلامی ایران باشیم و حاکمیت هر تصمیمی ‌بگیرد همان را باید براساس راهبرد بپذیریم ولی خالص‌‍ سازها حیات‌شان در تندروی است.

🔹این طیف تندرو در شرایط عقلانی حرف زیادی برای گفتن ندارند و این نوع اقدامات را انجام می‌دهند تا اعلام کنند که در صحنه هستند. تفکر آنها این است که تندروی می‌کنیم پس هستیم.

🔹در همه جوامع افرادی با دیدگاه‌های متفاوتی در بدنه حاکمیت‌ها حضور دارند. برخی به‌دنبال جنگ هستند و برخی به‌دنبال عقلانیت.

🔹در کشور ما اما تفکرات امثال شریعتمداری که به‌دنبال جنگ هستند بلندگو دارد ولی تفکری امثال علی لاریجانی که به‌دنبال عقلانیت در حاکمیت است، بلندگو ندارد.

🔹حرف نفراتی مانند لاریجانی توسط دستگاه‌های وابسته به حاکمیت رد می‌شود ولی در مقابل می‌بینیم حرف آقای شریعتمداری توسط صداوسیما، خبرگزاری‌ها و محافل رسانه‌های زنجیره‌ای حمایت می‌شود.

🔹هر دو بزرگوار را برای مناظره به دانشگاه تهران دعوت کنید و ۲ هزار نفر از اساتید دانشگاه هم آنجا حضور داشته باشند.
مطمئن باشید اساتید برای دیدگاه‌ لاریجانی کف می‌زنند ولی سخنان شریعتمداری را هو می‌کنند.

🔹جریان خالص‌ساز هم در سیاست‌خارجه و هم در سیاست داخلی مخالفت‌هایی را مطرح می‌کنند. تلاش آنها تنها برای این است که اعلام کنند جریان خالص‌ساز هنوز زنده‌ است و از بین نرفته‌اند.

🔹خالص‌سازها از چند آزمون مردمی رفوزه شده‌اند. در انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و حتی مجلس خبرگان مردود شده‌اند ولی اکنون با عربده‌کشی‌ها می‌خواهند بگویند ما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید