رحمت‌اله بیگدلی، فعال سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب در باره نشستی که به‌تازگی در مورد «عدالت آموزشی» و «مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور» با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد به‌ خبرنگار «چندثانیه» می‌گوید:

🔹متاسفانه در چند دهه‌ای که از انقلاب می‌گذرد شاهد فاصله گرفتن از آرمان‌های انقلاب اسلامی مانند «عدالت» هستیم. این فاصله‌‌های طبقاتی در زمینه‌های مختلف روز‌به‌روز روبه ‌افزایش است.

🔹متاسفانه در نتیجه برخی تبعیض‌ها «طبقه نوکیسه‌ای» به‌وجود آمده که با اشتهای فراوان می‌خواهد همه چیز را برای خودش کند.
یکی از مواردی که اخیرا این طبقه جدید می‌خواهد مصادره کند جایگاه «علم و دانش» است.

🔹این طبقه برخوردار، اول به‌صورت برنامه‌ریزی شده مدارس غیرانتفاعی تاسیس کرد که موجب تشدید فاصله‌ عمیق تحصیلی بین طبقات برخوردار و طبقات فرودست شد.

🔹به‌دلیل طبقاتی شدن آموزش، آن‌ها به‌راحتی می‌توانند وارد دانشگاه شوند و راه را برای حضور سایر طبقات مسدود کنند. طبقات پایین به‌دلیل مشکلات اقتصادی از این رقابت باز خواهند ماند. طبقه نوکیسه برای این‌که این پازل خود را تکمیل کند، زمینه را برای تسخیر رشته‌های ثروت‌ساز و قدرت‌ساز فراهم کرد‌ه‌است.

🔹آن‌ها با تئوری‌های برساخته خود می‌خواهند تنها فرصت رقابت عادلانه بین طبقات برخوردار و فرودست را از این طریق مصادره و رشته‌های پول‌ساز و قدرت‌ساز، از آنِ خود کنند. البته می‌توانیم بگوییم به این هدف خود نزدیک شده‌اند.

🔹اگر این مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور چند سال اجرا شود، باتوجه به این‌که طبقات برخوردار فرزندانشان را در مدارس غیرانتفاعی و با کیفیت ثبت‌نام و سرمایه‌های عجیبی را هم هزینه می‌کنند، در آینده‌ای نزدیک علم، ثروت و قدرت به‌طور کامل در تصرف آنان خواهد بود.

🔹طبق تحقیقات ما این طیف بعضا در حال «خریدن معدل» برای فرزندان خودشان هستند تا در آینده به‌راحتی با دخالت دادن این نمرات، بتوانند وارد دانشگاه شوند.

🔹اگر این روند ادامه پیدا کند تحصیلات عالی به‌خصوص رشته‌های پول‌ساز و قدرت‌ساز در اختیار طبقه نوکیسه یا همان برخوردارها خواهد بود.

🔹در این شرایط طبقات کم‌برخوردار یا از تحصیل محروم می‌شوند و یا اگر هم بتوانند وارد دانشگاه شوند مجبورند در رشته‌های معمولی تحصیل کنند که تاثیر چندانی در سرنوشت جامعه و خود فرد نخواهد داشت.

🔹در دیداری که میهمان جناب «عبدالحسین خسروپناه»، دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی بودیم در باره آسیب‌های این مصوبه دلایلی متقن ارائه دادیم.

🔹خوشبختانه جناب خسروپناه در این جلسه کاملا هم‌دلانه برخورد کردند. در انتهای این جلسه به این توافق رسیدیم که از «مسعود پزشکیان»، رییس‌جمهور محترم بخواهیم که زمینه تعلیق موقت این مصوبه را توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم آورند.

🔹همچنین قرار گذاشتیم که در آینده نزدیک موافقان و مخالفان این مصوبه در یک فضای آزاد، وارد بحث‌های علمی در این خصوص بشوند تا پس از آن تصمیم علمی و منطقی در این زمینه گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید