🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد که از سال ۱۴۰۱ به بعد و با نوسانات جدی در بازار ارز و خیزش قیمت مسکن، هر متر آپارتمان به بیش از هزار و ۵۰۰ دلار رسید.

🔹به گزارش چندثانیه، براساس آمار رسمی، مرکز آمار ایران، میانگین قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران بیش از ۸۵میلیون تومان است که طی ۳ سال اخیر (از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ تا مهرماه ۱۴۰۳) بیش از ۵۵میلیون تومان افزایش قیمت یافته است.

🔹طبق آمارها میانگین قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۸میلیون تومان بود که در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۳۰میلیون تومان رسید.

🔹قیمت هر دلار در سال ۹۹ حدود ۱۶هزار تومان و در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰هزار تومان شد. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که در سال ۹۹ قیمت دلاری هر متر آپارتمان بیش از هزار دلار و در سال ۱۴۰۰ هر متر آپارتمان به بیش از۹۰۰ دلار رسید.

🔹روند رو به رشد قیمت دلار و آپارتمان در سال ۱۴۰۱ رکورد تاریخی برجای گذاشت و مرکز آمار پس از حبس یکساله آمارها قیمت هر متر آپارتمان را بیش از ۸۰میلیون اعلام کرد. در سال ۱۴۰۱ میانگین قیمت دلار حدود ۶۰هزار تومان شد.

🔹با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که قیمت دلاری هر متر آپارتمان در سال ۱۴۰۱ با تغییرجدی به بیش از هزار و ۳۰۰ دلار رسید.

🔹به عبارت دیگر قیمت هر متر آپارتمان در شهر تهران در سال ۱۴۰۱ از نرخ دلار و طلا هم سبقت گرفت و مسکن به پربازده‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران تبدیل شد.

🔹در سال ۱۴۰۲ باتوجه به کاهش قیمت دلار و باز گشت به کانال ۵۳هزار تومان همچنان میانگین قیمت مسکن حوالی ۸۰میلیون تومان اعلام شد و به عبارتی قیمت دلاری مسکن به ۱۵۰۰ دلار هم رسید.

🔹در سال ۱۴۰۳ قیمت مسکن بازهم با رشد همراه شد و از کانال ۸۵میلیون تومان گذشت. از سوی دیگر نرخ ارز با جهش مواجه شده و به بالای ۶۵هزار تومان رسید و نرخ دلاری مسکن در شهر تهران همچنان حوالی ۱۵۰۰ دلار نوسان می‌کند.

🔹این درحالی است که طبق اعلام انجمن انبوه‌سازان طی ۳۰ سال گذشته با وجود نوسانات قیمتی شدید در بازار مسکن و ارز میانگین قیمت آپارتمان در شهر تهران هیچ‌گاه از هزار و ۲۰۰ دلار عبور نکرده بود و این رکورد در سال‌های ۱۴۰۱ به بعد شکسته شد. /چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید