مسول رسیدگی به پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا کیست؟

دست شهرداری در دست خالی فروشان

چه کسی مجوز تبلیغ گسترده پلتفرم‌های فروش طلا را صادر می‌کند؟

🔹درحالی که مسوولیت ساماندهی پلتفرم‌های فروش طلا به وزارت صمت واگذار شده و این وزارتخانه باید ظرف ۵۰ روز دستورالعمل آن به هیأت مقررات زدایی بدهد، اما فعالیت گسترده این پلتفرم‌ها همراه با مامور تبلیغاتی ادامه دارد.

🔹به گزارش چندثانیه، در هفته جاری هیأت مقررات زدایی ساماندهی پلتفرم های فروش آنلاین طلای آب شده، مصنوعات طلا و طلای خام به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرد تا ظرف ۵۰ روز و ارائه دستورالعمل آن به هیأت مقررات زدایی و نیز عرضه مجوز این کسب و کارها در درگاه ملی مجوزها تا زمان نهایی شدن دستورالعمل مذکور متوقف شد.

🔹در ماه‌های اخیر و همزمان با افزایش قیمت طلا و هجوم سرمایه‌گذاران به این بازار فضا فرصتی را برای عده‌ای سودجو فراهم کرده است.

🔹رشد پلتفرم‌های فروش طلا پدیده نوظهوری است که تهدیدهای جدی در زمینه کلاهبرداری را فراهم کرده است.

🔹طبق اعلام پلیس فتا، بیش از ۱۰میلیون نفر از پلتفرم‌های آنلاین طلای آب شده خریداری کرده‌اند که عمده دلیل اعتماد مشتریان به این پلتفرم‌ها بیلبوردهای عظیم سطح شهر و مانور تبلیغاتی گسترده در فضای مجازی است.

🔹در بیشتر پيامک‌های تبلیغاتی پلتفرم‌های فروش طلا تاکید ویژه‌ای روی خرید راحت و امن می‌شود، درحالی که طبق اعلام  اتحادیه طلا و جواهر، براساس قانون طلافروشان هر مقدار طلایی که می‌فروشند باید پشتوانه فیزیکی آن در بانک مرکزی و یکی از بانک‌های کشور موجود باشد و در حال حاضر هیچ پلتفرمی مجوز رسمی ندارد که بتواند چنین قراردادی داشته باشد.

🔹به عبارت دیگر تمامی پلتفرم‌های فروش طلا تبلیغات گسترده‌ای برای خالی فروشی می‌کنند و یکی از مهمترین ابزارهای آنها استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات است.

🔹در چند وقت اخیر تبلیغات محیطی گسترده‌ای برای پلتفرم‌های فروش طلا در سطح شهر دیده می‌شود، این درحالی است که طبق قانون تبلیغات مصوب سال ۱۳۵۸ برای انجام تبلیغات شهری شخص حقوقی(شرکت) باید با ارائه آگهی تأسیس شرکت و آخرین تغییرات ثبت شده در روزنامه‌های رسمی، ارائه مدارک اثبات قانونی‌بودن شرکت و مجوز ثبت نمایندگی در وزارت صمت(بازرگانی سابق)اقدام به تبلیغات محیطی کند.

🔹از آنجایی که هیچ نظارتی روی تبلیغات فضای مجازی وجود ندارد ، تبلیغات پلتفرم‌ها در فضای آنلاین گسترده‌تر شده، اما حمایت شهرداری از این کسب‌وکارهای فاقد مجوز قانونی و در اختیار قرار دادن تبلیغات محیطی عجیب به نظر می‌رسد./چندثانیه اقتصاد

✍️ فهیمه اکبری صحت

دیدگاهتان را بنویسید