🔹مدیریت شهری همواره با اعمال نفوذ سیاسی‌ها به حاشیه می‌رود و اگر یک مدیر پرحاشیه و جنجالی به‌عنوان شهردار معرفی شود، شهر به بی‌راهه می‌رود.

🔹تجربه‌هایی مانند روی کار آمدن «علیرضا زاکانی» که از جمله چهره‌های رادیکال جریان اصولگرایی محسوب می‌شود، به ما نشان می‌دهد که سکان‌داری یک «تندرو» چه نتیجه‌ای برای شهروندان به‌همراه دارد.

🔹مدیریت شهری این دوره تهران رفته‌رفته روبه‌پایان می‌رود و این درحالی است که شاهد افزایش شکاف بین اصولگراها در پارلمان شهری هستیم.

🔹برخی از اعضای شورا ماجرای ون‌های گم‌شده و فامیل‌بازی را در صحن شورا مطرح می‌کنند و در ادامه به پشت‌پرده سفرهای خارجی شهرداری‌چی‌ها اشاره‌هایی دارند.
با این وجود باید در انتظار حاشیه‌های بیشتری برای این شخصیت جنجالی باشیم.

در این مورد با «محمود میرلوحی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگویی انجام دادیم. او در پاسخ به این سوال که مدیریت شهری دوره ششم که زاکانی به‌عنوان مدیراجرایی آنها در راس شهرداری حضور دارد را چگونه تحلیل می‌کنید، به‌خبرنگار «چندثانیه» می‌گوید:

🔹در ابتدای دوره ششم، اصولگراها بسیار بر وحدت خود تاکید داشتند و هماهنگ نشان می‌دادند ولی همان‌طوری که در انتخابات مجلس مشاهده کردیم این یک‌دستی و تک‌جناحی جای خود را به اختلاف و سهم‌خواهی داد.

🔹شکاف در اردوگاه اصولگرایی خود را در اختلاف‌های اعضای شورای شهر به‌خوبی نشان می‌دهد.

🔹اصولگراها در شورای شهر ابتدا سه دسته بودند که اختلاف‌های پنهان فی‌مابین آنها وجود داشت ولی حالا این اختلاف‌ها و شکاف‌ها، شورا را به دو دسته تقسیم کرده است.

🔹اکنون یک تیم ۱۰ نفره و یک تیم ۱۱ نفره در مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند.

🔹شنیده‌ها حاکی از آن است که ظاهرا به آن تیم ۱۰ نفره پیام‌هایی داده‌اند که دیگر تا انتهای دوره ششم چیزی باقی نمانده، اگر می‌خواهید تغییرش دهید و اگر نه، بگذارید این دوره به اتمام برسد.

🔹آشفتگی در مدیرت شهری و البته قول‌هایی که توسط شهردار تهران در انتخابات اخیر داده شد، به‌بهانه‌ای برای بیان تضادها تبدیل شده است.

🔹او در انتخابات ادعاهایی در مورد اضافه کردن چند هزار خودروی برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مطرح کرد که به نتیجه‌ای هم نرسید. مانند دیگر وعده‌هایی که داده است.

🔹به‌زودی انتخابات دوره هفتم کلید می‌خورد و همین باعث شده صدای اختلافات در صحن شورا بلندتر شود.

🔹از این دعواها چیزی نصیب شهروندان تهرانی نمی‌شود. تهرانی‌ها به‌ناچار باید ۶ ماه دیگر زاکانی و این تیم مدیریت شهری را تحمل کنند.

🔹امیدواریم فضا در انتخابات آینده به‌نوعی پیش برورد که رقابتی و با مشارکت بالا باشد تا شهروندان بتوانند یک شورای جدید با تفکر جدید برای تهران انتخاب کنند.

🔹مدیریت زاکانی این پیام را می‌رساند که تندروها همیشه ناموفق بوده‌اند چون شعاری هستند و با اعتدال و منطق مخالفت می‌کنند.

🔹تندروها را معمولا با شعارهای بزرگی می‌شناسیم که نتیجه‌ای به‌همراه ندارد.

🔹در دهه‌های اخیر جناح‌های رادیکال جامعه را به‌خودی و غیرخودی تقسیم کردند و در نهایت برای اینکه بخواهند صلاحیت خود را اثبات کنند، انسان‌های پاک‌دست را حاشیه‌نشین کردند.

🔹تندروها در مورد «قرارداد کرسنت» کشور را مختل کردند ولی همچنان با صدای بلند و رگ‌های برآمده حاشیه‌سازی‌ می‌کنند تا در فضای غبارآلود شده عدالت اجرا نشود.

🔹نتیجه مدیریت زاکانی نشان می‌دهد هرجایی که تندروها هستند، نیروهای ملی را تخریب می‌کنند و خودشان را حق مطلق می‌دادند و مخالفان خود را شرمطلق معرفی می‌کنند.

🔹تندروها چون توانایی‌های محدودی دارند، سیستم مدیریتی را به بن‌بست می‌رسانند.

🔹اگر پیروزی ملی و توسعه ملی می‌خواهیم تنها باید در مسیر مشارکت و احترام به شهروندان حرکت کنیم.

🔹تیم مدیریت شهری کنونی تهران که وابسته به طیف تندرو هستند توسعه جامعه شهری پایتخت را به تاخیر انداختند./چندثانیه

دیدگاهتان را بنویسید