🔹 به گفته عضو هیئت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران، بسیاری از کارخانه‌های بزرگ تولید چرم مصنوعی به دلیل واردات گسترده با ارز نیمایی در وضعیت نیمه تعطیل به سر می‌برند.

🔹 به گزارش چندثانیه، محمد عرب عضو هیئت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران گفت: کارخانه‌های بزرگ صنعت کفش در اختیار نیروی کار ایرانی قرار دارد و خبری از اتباع بیگانه در این واحدها نیست، بیشتر کارگران مهاجر در کارگاه‌های کوچک و زیرپله‌ای فعالیت می‌کنند و نمی‌توان گفت که صنعت کیف و کفش در اختیار اتباع بیگانه قرار گرفته است. صنعت کفش با مشکل بسیار جدی‌تر از نیروی کار بیگانه رو به رو شده است.

🔹 وی ادامه داد: در حال حاضر قوانین و بخش‌نامه‌های خلق الساعه به پاشنه آشیل تولید تبدیل شده است. براساس قانون واردات مواد اولیه محصولاتی که قابلیت تولید آن در کشور وجود دارد باید از محل ارز صادراتی تامین شود، اما همچنان ارز نیمایی در اختیار عده‌ای خاص برای واردات قرار می‌گیرد.

🔹 عضو هیئت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران افزود:همچنان به برخی واردکنندگان چرم مصنوعی و واردکنندگان کفش ارز نیمایی اختصاص می‌دهند و تولیدکننده باید ماده اولیه را با ارز صادراتی وارد کند. تخصیص ارز نیمایی به واردات چرم مصنوعی بسیاری از کارخانه‌ها را به ورطه تعطیلی کشانده است.

🔹 وی تصریح کرد: چرم مصنوعی در کارخانه‌های کشور با کیفیت مطلوب تولید می‌شود، اما به دلیل واردات گسترده و با ارز نیمایی قیمت تمام شده محصول تولیدی توجیه اقتصادی ندارد در نتیجه تولیدکننده از گردونه رقابت حذف می‌شود. درحال حاضر خطر تعطیلی کارخانه‌های بزرگ چرم مصنوعی را تهدید می‌کند.

🔹 این فعال صنعت کفش اظهار داشت: بسیاری از کارگاه‌های کوچک به دلیل واردات بی‌ضابطه تعطیل شده‌اند و بازار را به محصولات وارداتی بی‌کیفیت سپرده‌اند.

🔹عضو هیئت رئیسه جامعه صنعت کفش ایران گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذار خارجی هیچ تمایلی به سرمایه‌گذاری در بازارهای ما ندارد، به دلیل اینکه ارز نیمایی به واردات تعلق می‌گیرد و تعرفه واردات همچنان پایین است، در نتیجه برای سرمایه‌گذار خارجی توجیه اقتصادی ندارد که وارد بازار ما شود، در کشور مبدا محصول را تولید کرده و با سود چندین برابری به واردکننده می‌دهد، از سوی دیگر کارگاه‌های کوچک داخلی به دلیل توان پایین رقابتی ورشکسته می‌شوند. /چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید