🔹درحالی که قیمت دلار و نرخ تورم از زمان اجرای طرح جدید هدفمندی یارانه‌ها افزایش چندین‌باره داشته، اما مبلغ یارانه‌های نقدی هیچ تغییری نکرده است.

🔹به گزارش چندثانیه، دولت سیزدهم در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در راستای اجرای فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها و اجرای عدالت اقتصادی، مبلغ نقدی را تغییر داد و بر اساس دهک‌بندی‌ها یارانه هر فرد ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان شد.

🔹درحالی که یارانه‌های نقدی بیش از ۱۰سال به مبلغ ۴۰هزار تومان پرداخت می‌شد، باتوجه به تغییر نرخ تورم مبلغ یارانه‌ها ثابت بود.

🔹قیمت هر دلار در بازار آزاد روز اول خرداد ۱۴۰۱ حدود ۳۰هزار تومان بود، به عبارتی مبلغ یارانه نقدی هر فرد در زمان اجرای فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ دلار بود.

🔹همزمان با اجرای طرح جدید هدفمندی یارانه‌ها قیمت مواد خوراکی و اقلام اساسی سبد خانوار بیش از ۴۰درصد رشد کرد و نرخ دلار از مهرماه ۱۴۰۱ روند صعودی را آغاز و در اسفند ماه به ۷۰هزار تومان هم رسید.

🔹به عبارت بهتر یارانه هر فرد به یکباره از ۱۰ دلار به حدود ۵دلار سقوط کرد و با وجود نرخ تورم بیش از ۵۰درصدی در همان سال تغییری در مبلغ یارانه‌ها اتفاق نیفتاد.

🔹در ۳ سال اخیر رشد تورم سالانه بیش از ۴۰درصد رشد داشته و قیمت دلار هم به بیش از دو برابر رسیده است، اما اقدامی از سوی دولت‌ها برای جبران عقب‌ماندگی یارانه‌ها از نرخ تورم و قیمت دلار صورت نگرفته است./چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید