🔹بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هفته پایانی خرداد تا کنونی قیمت سیمان در بسیاری از کارخانه‌ها بیش از ۲برابر افزایش یافته است.

🔹به گزارش چندثانیه، از ابتدای تیرماه ۱۴۰۳ تعطیلی ۷۰درصدی کوره‌های سیمان در کشور به دلیل ناترازی انرژی کلید خورد، این درحالی است که در خردادماه نیز بیشتر کارخانه‌ها با ۵۰درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کردند.

🔹تشدید بحران کمبود برق منجر به افت ۲۸درصدی سهمیه برق صنعت سیمان شد و در این مدت ظرفیت تولید سیمان از ۶ میلیون تن به ۲.۵ میلیون تن کاهش پیدا کرد.

🔹به دنبال کاهش شدید تولید، توقف سفارش‌گیری کارخانه‌ها در اوج فصل مصرف سیمان در کشور،به یکباره میانگین قیمت هر پاکت سیمان ۵۰کیلویی از ۵۸هزار تومان به بالای ۱۲۰هراز تومان رسید.

🔹در ۳ماهه تابستان ۱۴۰۳ کارخانه‌های سیمان به دلیل قطعی برق با کاهش ۷۰میلیون تنی تولید رو به رو شدند و با وجود ظرفیت تولید ۸۰میلیون تن محصول تنها ۱۰میلیون تن تولید کردند.

🔹گرانی قیمت سیمان در مرداد ۱۴۰۳ آمپر چسباند و به دلیل کمبود برق و خاموشی کوره‌ها، میانگین قیمت سیمان در بازار آزاد به پاکتی ۱۸۰هزار تومان هم رسید و بیشتر کارخانه‌ها سیستم‌های ثبت سفارش خود را متوقف کردند.

🔹بررسی آمارهای بورس کالای ایران نشان می دهد، تورم نقطه به نقطه سیمان در تابستان امسال ۳۹ درصد بوده و نسبت به تابستان سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است. /چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید