🔹به تازگی اظهارنظر یک نماینده مجلس در آنتن زنده صدا‌و‌سیما درخصوص میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی و مقایسه آن با خودروهای خارجی جنجال‌برانگیز شده است. مهدی کوچک‌زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفته است که «پژوی من صدی ۷ می‌سوزاند، با سانتافه رفتیم مسافرت صدی ۱۶ می‌سوزاند. همیشه خارجی‌ها خوب نیست و همیشه هم داخلی‌ها بد نیست.»

🔹هاشم اورعی، استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز که در این برنامه به عنوان کارشناس انرژی حضور داشته گفته است که مصرف خودروهای خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۴ تا ۵ لیتر بنزین است.

در همین زمینه بابک صدرایی، کارشناس حوزه صنعت و بازار خودرو به “چندثانیه اقتصاد” گفت:

🔹کسی که ادعا می‌کند خودروهای داخلی کمتر بنزین مصرف می‌کند، احتمالا فکر می‌کند خودروی داخلی، خارجی است و خودروی خارجی، داخلی است و اول باید توجیه شود که کدام خودرو داخلی و کدام خودرو خارجی است.

🔹تکنولوژی بروزی که روی خودروهای جدید وجود دارد، اظهر من الشمس است. مصرف بنزین در موتورهای برقی که صفر است و موتور هیبرید و پلاگین هیبرید هم مصرف بنزین ناچیزی دارد و اکثر خودروهای جدید به این سمت حرکت می‌کنند.

🔹با یک جستجو ساده مشخص می‌‌شود که خودروی داخلی ما دو تا سه برابر بیشتر از خودرو خارجی سوخت مصرف می‌کند. البته باید خودرو داخلی را با خودرو هم حجم و هم اندازه خارجی خودش مقایسه کرد. مثلا اگر بخواهید کوئیک را با لندکروز ۸ سیلندر مقایسه کنید، بله، ممکن است مصرف سوخت لندکروز بیشتر باشد، بنابراین باید خودروهای داخلی را با خودروهای هم سگمنت خارجی مقایسه کنید.

🔹در دنیای امروز بهره‌وری و مصرف سوخت یکی از آیتم‌های مهم در صنعت خودروسازی است و بیشترین حجم سرمایه‌گذاری و توجه خودروسازان روی تولید خودروهای کم مصرف و سازگار با محیط‌زیست است.

🔹خود آقایان می‌گویند یکی از عوامل افزایش ناترازی بنزین در کشور غیراستاندارد بودن خودروی داخلی و موتور و پلتفرم‌هایی است که روی خودروها نصب شده است و مربوط به سه تا چهار دهه قبل اروپا است. یک‌سری بهسازی‌هایی صورت گرفته، اما آنچنان نمی‌تواند تغییر ایجاد کند، تکنولوژی‌هایی که در شرکت‌های بزرگ انجام می‌شود، قابل مقایسه با آنچه که در داخل کشور تولید می‌شود، نیست./ چندثانیه اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید