این‌بار در جنگ روایت‌ها به رادیو فردا باختیم!

🔹رادیو فردا با انتشار یک پادکست مستند به اعاده حیثیت از صادق خلخالی پرداخت و اتهام همیشگی علاقه به تخریب تخت جمشید را از دامن نخستین حاکم شرع جمهوری اسلامی پاک کرد.

🔹پادکست گنج‌نامه که به تهیه‌کنندگی هستی پودفروش از رادیو فردا پخش می‌شود، در برنامه دهم شهریور ۴۰۳ خود، روایتی تازه از حضور آیت‌الله خلخالی در تخت جمشید ارائه داده است که همه گفته‌ها و گمانه‌زنی‌های ۴ دهه اخیر درباره خلخالی و تخت جمشید را رد کرده است.

🔹صادق خلخالی نخستین حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی بود که در فاصله ۲۲ بهمن ۵۷ تا ۲۹ اسفند همان سال، تعداد زیادی از دولتمردان و کارگزاران پهلوی را به جوخه آتش سپرد. در فروردین ۵۸ هم با تخریب مقبره رضاشاه در شهرری تهران و سپس محاکمه امیرعباس هویدا، نامش را معنای خاصی در افکار عمومی بخشید.

🔹آیت‌الله خلخالی کوتاه مدتی بعد، از سمت‌های قضایی کناره گرفت. مدتی به کسوت وکالت مردم در مجلس درآمد و سپس از عرصه عمومی کناره گرفت اما آن تداعی خاص از نامش، سبب شد روایت‌های حتی مخدوش از عملکردش، نزد مردم خریدار پیدا کند.

🔹در سال‌های اخیر افراد مختلف از نحله‌های سیاسی مختلف روایت‌های دیگری از خلخالی ارائه کرده‌اند که تقریبا مخرج مشترک همگی، تصویر ثابتی از او بود: پیرمردی لجوج، عنود و ویرانی‌طلب که با خون‌ ریختن خود را آرام می‌کرد. عجبا هیچ‌کس هم متعرض این تصویرسازی از آیت‌الله خلخالی نمی‌شد تا جایی که گمان می‌رفت همگی بر سر تخریب او به توافق رسیده‌اند./انصاف نیوز

دیدگاهتان را بنویسید