چهل و پنجمین المپیاد جهانی شطرنج به میزبانی مجارستان با حضور نزدیک به ۲۰۰ کشور با درخشش و پیروزیهای  غرورآمیز شطرنج‌بازان جوان ایرانی آغاز شد.

این مسابقات در ۱۱ دور برگزار خواهد شد و به نظرکارشناسان جهانی ایران جزو ۱۵ شانس برتر کشورهایی با قابلیت کسب عنوان در این رقابت‌ها میباشد.

مبینا علی‌نسب، طناز ازلی، ستایش کریمی، پروا بهزادنظیف و وصال حامدی‌نیا به سرمربی‌گری همایون توفیقی ترکیبِ تیم بانوان را شکل می‌دهند و پرهام مقصودلو، محمدامین طباطبایی، بردیا دانشور، پویا ایدنی و سینا موحد با سرمربی‌گری الکساندر گریشوک در ترکیب تیم آقایان قرار دارند. که برای نخستین بار در تاریخ شطرنج ایران در پایان دور هفتم مسابقات پس از هند در رده دوم جدول رده بندی ق ار گرفته اند.

جوان اما خوش فکر و خوش آتیه صفت تمامی شطرنجبازان ایران است که  بخصوص در هفت دور اول این رقابت‌ها، تیم‌ها و شطرنجبازان بزرگ جهان را مقهور توانمندی خود کرده اند .
امروز  ایران به مصاف هند می‌رود و در صورت پیروزی که البته دور از انتظار است، به صدر جدول خواهد رفت.
مردان شطرنج ایران دور اول مالزی را برد ، دور دوم پرتغال را ۳ بر۱ برد ، تیم قدرتمند گرجستان هم برابر ایران با تساوی متوقف شد.
در دور چهارم دانمارک مغلوب  شطرنجبازان ایران شد و در دور  پنجم  کانادا خیلی راحت تسلیم شد .اما کار بزرگ را پرهام مقصودلو لو در دور ششم با توقف ماگنوس کارلسن قهرمان بلامنازع جهان انجام داد که منجر به تساوی ایران ب ابر نروژ شد و بالاخره در دور هفتم دیروز  ایران ویتنام را برد و امروز  باید به مصاف هند قهرمان جهان برود .
پرهام مقصودلو  روی میز یک ایران  نمایش خوبی داشته است ، اما بردیا دانشور که در تمامی هفت مسابقه انجام شده در ترکیب تیم قرار داشته با چهار برد و سه مساوی و بدون باخت درخشان ظاهر شده است.
امروز تیم ایران روی هر چهار میز کار سختی داردچرا که هند روی هر چهار میز سوپر استاد بزرگ دارد و در واقع با تیمی روبرو می‌شود که ۳ نفر  آنها در بین  Top Ten جهان قرار دارند.

اما شاید جدی ترین چالش میز ۳ باشد جایی که بردیا باید با سیاه مقابل آرجون اریگیاسی بسیار آماده  که از ۷ بازی قبل خود  ۶.۵ امتیاز دارد و ریتینگ عملکردی خیره کننده نزدیک به ۳۰۰۰ را به ثبت رسانده ، بازی کند . آرجون در حال حاضر نفر چهارم جهان است و در آستانه ۲۸۰۰ شدن است!
اگر بردیا بتواند در ادامه روند خوبی که داشته آرجون را متوقف کند می توانیم به کسب نتیجه خوب مقابل هند امیدوار باشیم.
در میز یک پرهام با گوکش مسابقه می‌دهد ،در میز دوم  محمد امین برابر پراگناناندها  و در  میز چهارم پویا ایدنی به مصاف ویدیت خواهد رفت.
دیدار امروز ساعت ۱۷:۳۰ در حالی آغاز می‌شود که با مرور خاطره پیروزی شیرین تیم ایران با همین ترکیب در بازی‌های آسیایی  هانگژو برابر هند، امید به نمایش بازی دلچسب و پیروزمندانه در علاقمندان وجود دارد.
در بخش بانوان نیز تیم ایران چهره قابل قبولی به نمایش گذاشته است  در هفت دور مسابقه انجام شده برابر تیمهای قبرس ، السالوادور ، اندونزی و شیلی به پیروزی رسید برابر  صربستان  مساوی شد و به ترکیه و فرانسه باخت و امروز بلید به مصاف تیم یونان برود.
تیم بانوان ایران در رده بیست و نهم جدول ایستاده است.

دیدگاهتان را بنویسید