✍️ غلامعلی دهقان

🔹 مناظرات انتخابات چهاردهم هم‌ به تاریخ سیاست کشورمان پیوست. حال پرسش اساسی این است با توجه به آخرین نظرسنجی‌ها و رصد فضای سیاسی کشور و با این فرض که هیچ خبری از اجماع دو نامزد اصلی اصولگریان هم نیست، نتیجه احتمالی چگونه خواهد بود؟

فرض اول

🔹 با توجه‌ به برخی قرائن و شواهد، انتخابات دومرحله‌ای خواهد بود و هیچ‌کدام از نامزدها نمی‌توانند نیمی از آرای‌ شرکت‌کنندگان را به دست بیاورند.

🔹 در این فرضیه، مسعود پزشکیان تقریبا ۳۴‌درصد آرا و جلیلی‌ و قالیباف هرکدام تقریبا ۲۲درصد آرا را خواهند‌ داشت. انتخابات دومرحله‌ای خواهد شد و در نهایت در مرحله دوم، پزشکیان برنده خواهد بود. اینکه رقیب او در مرحله دوم چه کسی باشد هم تاثیری در موفقیت او ندارد.

فرض دوم

🔹 در فرض‌دوم که شاید خوشبینانه قلمداد شود، رای پزشکیان که الان تقریبا‌ ۳۴ درصد آرا برآورد می‌شود، طی سه روز آینده این استعداد را دارد که به ۵۰درصد‌ آرا برسد.

🔹 همانطور که در آغاز، پایه رای او ۱۳درصد بیشتر نبود؛ اما این پتانسیل را داشت که بالاتر رود.

🔹 بخشی از این رای می‌تواند از آن کسانی باشد که قصد شرکت دارند، ولی هنوز به مصداق نرسیده‌اند و البته، بخش مهمتر آنان هستند که هنوز‌ تصمیم قطعی برای شرکت نگرفته‌اند.

🔹 هرچند تحقق این فرض چندان ساده نیست، ولی بعید هم نیست. همچنان که در انتخابات دوازدهم سال۱۳۹۶‌ شاهد حضور رای‌دهندگان فراوانی در بعدازظهر روز رای‌گیری بودیم. اما درهر‌حال، به نظر می‌رسد پزشکیان رئیس‌جمهور آینده ایران خواهد بود…

دیدگاهتان را بنویسید