علی اعطا، عضو سابق شورای شهر تهران:

🔹اخیرا خبری با موضوع احداث خانه‌های کوچک مقیاس (حداقل ۲۵ مترمربع) در یکی از استان‌ها منتشر شد، اما به سرعت توسط دستگاه متولی در استان مربوطه تکذیب شد.

🔹به گمانم کمتر موضوعی را می‌توان سراغ گرفت که به اندازه «مسکن» در ید بازار آزاد بوده باشد. قوانین، و نیز طرح و برنامه‌های دولتی تاثیر بسیار ناچیزی در حوزه مدیریت و کنترل بازار مسکن داشته‌ است.

🔹منطقی نیست که با بهانه‌هایی نظیر خدشه به کرامت انسانی (منتج از سکونت در واحدهای کوچک مقیاس) از احداث این دست واحدهای سکونتی جلوگیری کرد، وقتی بسیاری از مردم، از حق مسلم برخورداری از مسکن، به دلیل عدم تمکن مالی محرومند.

🔹اگر توجیه دستگاه‌های متولی، حفظ کرامت انسانی و دغدغه‌هایی از نوع است؛ مناسب‌تر خواهد بود که بر «کیفیت طرح و ساخت»، «رعایت استانداردها» و «خدمات جانبی» تاکید و تمرکز کنند و تصمیم‌گیری درباره اندازه و متراژ را به بهره‌بردار نهایی واگذار کنند؛ مساله امکان تامین مالی برای متقاضیان را نادیده نگیرند و با شعارها و رویکردهای آرمان‌گرایانه غیرقابل تحقق، چنین امکان و ظرفیتی را با مانع مواجه نکنند.

🔹تجربه سکونت در واحدهای کوچک مقیاس اما باکیفیت، به شرط تحقق خدمات جانبی، تجربه‌ای آزموده و توأم با امکان موفقیت است./روزن آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید