مترجم رحیم رحیم زاده اصل .

این مطلب سرمقاله آخرین شماره مجله ایپس است که توسط آقای جياني مرلو رئیس انجمن ورزشی نویسان جهان نوشته شده است .

صدمین سالگرد فعالیت ما در حالی آغاز می‌شود که جهان با تنش‌ها و قتل‌ها تکان خورده است . یافتن آرامش لازم برای برنامه ریزی جهت برگزاری جشن ها آسان نیست. اما باید در روند تنش زدایی مشارکت داشته باشیم. وظیفه ما احیای روابط و همچنین دفاع از آزادی اندیشه و بیان است.در این زمان ما باید به AI ( هوش مصنوعی) و CC (سازنده محتوا ) توجه داشته باشیم. ( AI به معنی هوش مصنوعی مخفف Artificial Intelligence به معنی مفهوم شبیه سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین به ویژه رایانه می باشد.)

برنامه ٬ در این دوره ما در حال کار بر روی جوایز و یک پروژه جدید هستیم که شامل گزارشگران جوان است.که آنها باید داستان المپیک در کشور خود را به جهانیان بازگو کنند. این یک کار جالب است ٬ زیرا به ما نشان می دهد که چگونه میل به ارائه اطلاعات صحیح و جدی هم چنان زیاد است.برگزاری کنگره صد سالگی تاسیس انجمن ورزشی نویسان جهان برای ۲۸ آوریل تا ۲ می ۲۰۲۴( ۹تا ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدر سانتا سوزانا Santa Susanna در کشور اسپانیا برنامه ریزی شده است. (این شهر حدودا در ۶۰ کیلومتری بارسلون قرار دارد.) این بار کنگره یک رویداد بسیار ویژه است. زیرا ما باید داستان خود را بگوییم و در عین حال داغ ترین مسائل جاری را مورد بحث قرار دهیم. این رویداد با شرکت مهمانان زیاد ٬ نشست ویژه ای خواهد بود و برنامه هر روز محتوایی با سطح فرهنگی بالا خواهد داشت.

یونسکو ٬ برای تاریخ ۶ آگوست (۱۶ مرداد ۱۴۰۳) در پاریس ٬ شهری که مهد و محل تولد انجمن ما بود در مقر یونسکو برگزاری جشن بزرگی برنامه ریزی شده است. این جشن به مناسبت یادآوری شروع فعالیت انجمن می باشد . در این مراسم از همکارانی که در حرفه مطبوعاتی خود در بیش از ۱۰ بازی المپیک شرکت کرده اند٬تقدیر خواهد شد.( از استاد مرلو پرسیدم تقدیر چه خواهد بود.پاسخ دادند : دیپلم افتخار).

هوش مصنوعی ٬ موضوع حساسی است البته در خصوص این موضوع نظرات متفاوت هستند. مطمئنا این فناوری به ما کمک می کند. اما در این مورد اگر کنترل مدیریت به درستی انجام نشود ٬ این کمک می تواند به آسیب جدی تبدیل شود. کسانی هستند که می پرسند الگوریتم می تواند جایگزین روزنامه نگاران شود؟ از منظر خاصی اشتباه نمی کنند زیرا پیشنهادات زیادی وجود دارند.( تعریف هوش مصنوعی AI ـ Artificial Intelligence به مفهوم شبیه سازی فرآیند های هوش انسانی توسط ماشین به ویژه رایانه است) / ( تعریف CC سی سی – Content Creator سازنده محتوا ٬ کسی است که مطالب سرگرم کننده یا آموزشی ایجاد می کند تا از طریق رسانه ای یا کانالی بیان شوند.)

نارضایتی ٬ روزنامه نیویورک تایمز ٬ماشین ( سیستمهای کامپیوتری ) را محکوم کرد که بدون مجوز از مطالب روزنامه استفاده می کند. روزنامه قادر بود با همان کلماتی که در یکی از ستون هایش آمده بود به هوش مصنوعی پاسخ دهد. اما چگونه بیان کنیم که آنها کار سالیان ما را گرفتند.آیا می توانیم این واقعیت را گزارش کنیم که آنها بدون اجازه ٬حاصل کار ما را که سالها طول کشیده ٬به راحتی وارد پایگاه اطلاعاتی خود کرده اند٬. چنین رفتاری٬یعنی کار دیگران را بدون خرج نمودن یک سنت در بانک اطلاعات خود وارد کردن٬ به جرم نزدیک است.

آینده ٬ ما مخالف نوآوری تکنولوژی نیستیم. اما آنها باید٬ با یک منشور اخلاقی پیش بروند تا از تبدیل شدن دنیای روزنامه نگاری به جنگل جلوگیری شود. ٬٬ ماشین ها ٬٬ به عبارت دیگر ٬ رایانه ها به آزادی فکر اهمیت نمی دهند.آنها در واقع برای رام کردن آزادی عالی هستند. ولی سوال پیش می آید٬ چه کسی کلید این ماشین آلات را در دست دارد؟ طبق معمول هر کسی که پول و قدرت بیشتری دارد. پس بیایید سعی کنیم گفت و گوی سازنده ای برای جلوگیری از اشتباهات و موقعیت های دشوار راه اندازی کنیم.زیرا دنیای ورزش هنوز سالم است و ارزش حفظ آن را دارد.

سازنده محتوا ,CC , Content Creator در همان زمان یک روند جدید یا شکل جدید وجود دارد. برخی سازندگان محتوا شخصیتی دارند که مایل به جایگزینی خبرنگاران هستند و این قابل قبول نیست.زیرا خطر آلوده شدن گزارش رویداد ها وجود دارد.سازنده محتوا برای ارتقا فدراسیون ها ٬ باشگاه ها یا شخصیت ها کار می کند.این یک شکل روابط عمومی است.ما با کسانی که کار می کنند مخالف نیستیم.بلکه می خواهیم از سر در گمی نقش ها جلوگیری کنیم . در قسمت های مختلف استادیوم ها باید فضای متفاوتی برای آنها ایجاد شود.نه اینکه آنها را ایزوله کنیم.بلکه اجازه دهیم همکاران در بهترین شرایط کار کنند و از سردرگمی و اتلاف وقت بی مورد جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید