🔹با آغاز تبلیغات انتخابات، فضای سیاسی کشور خود را آماده یک پوست‌اندازی می‌کند، اما ویژگی مهم یک انتخابات مطلوب چیست؟

🔹در یک تعریف، انتخابات لحظه‌ای است که عده‌ای را به کرسی قدرت می‌رساند، در این تعریف ابزاری، اگر یک گزینه خوب انتخاب شود، کارکردش صحیح است. اما درتعریف دوم به این پدیده به چشم یک «آیین» نگاه می‌کند، لحظه‌ای خاص که پیوندی تاریخی و فرهنگی با تمام عناصر جامعه برقرار می‌کند. در این تعریف، فراتر از نتیجه به کیفیت برگزاری آن اندیشیده می‌شود.

🔹رهبر انقلاب همواره مشارکت را بر نتیجه ارجح دانسته‌اند و انتخابات را فراتر از یک ابزار جابه‌جایی قدرت، یک آیین سازنده تعریف کرده‌اند. از سوی دیگر وقتی رقابت سیاسی به دور از تخریب باشد افراد جامعه نیز شکل صحیح اختلاف‌نظر و حفظ تفاهم را می‌آموزند.

🔹انتخابات ۸۸ از جهاتی، پرشورترین انتخابات سال‌های اخیر است اما رفتار طرف شکست‌خورده و رواج ادبیات خشن تخریبی باعث شد این انتخابات از نظر آیینی به تجربه‌ای سازنده تبدیل نشود.

🔹حالا ایران ۲هفته فشرده و مهم را پیش رو دارد. مسئولیت نخست این ۶کاندیدا، عیان ساختن غنای اخلاقی و عقلانی خود است. ۸تیر باید بیش از هر چیز، الگویی برای روزهای بعد از خود باشد، روزهایی که عقلانیت، اخلاق و همدلی باید در آن حفظ شود. وقت آن رسیده که همه انتخابات را به عنوان یک آیین ملت‌ساز در مقابل خود ببینند.
 

دیدگاهتان را بنویسید