واکنش رسانه های بیگانه به حکم اعدام سرکرده گروهک تروریستی تندر
در برنامه «امواج شبهه» مطرح شد؛ترور در پوشش اعتراض، شگرد رسانه های بیگانه ،تکنیک استوای سرد و قطب گرم چیست؟ ترور در پوشش اعتراض
رسانه های بیگانه زمانی که می خواهند مفهوم خوب و بد را به اقدامی مانند ترور و تروریسم اطلاق دهند، تروریست خوب و بد را به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود استفاده می کردند و از سردار قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده تروریست ها یاد می کنند این در حالی است که هنگام صحبت از مسعود رجوی و ریگی از عنوان معترضین و مخالفین استفاده می کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، برنامه زنده «امواج شبهه» شبکه رادیویی گفت و گو با حضور دکتر محمود شهیدی (کارشناس مسائل سیاسی و رسانه)، دکتر علیرضا داودی (کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی) و در طی تماس تلفنی با امیر شجاعی خبرنگار صدا و سیما از برلین و تماس تلفنی با مادر شهید غلام موسوی به موضوع «تئوریزه کردن ترور و آشوب» پرداخته شد.
تروریست خوب و بد، ابزار قدرت های فرامنطقه برای تحقق اهداف
دکتر علیرضا داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی با اشاره به اینکه در حوزه رسانه های بیگانه، زمانی که رسانه شروع به اقدامی می کند اولین کاری که انجام می دهد تغییر سه گذاره اصلی است، گفت: گزاره یا قاعده نخست؛ گزاره زمین تفکر برای بازی است یعنی مسیر را بگونه‌ای طراحی می کنند که مخاطب در زمینی که آن ها مهیا کردند بازی کند و در آن چارچوب مأموریت خود را انجام دهد.
وی در ادامه ضمن اشاره به گذاره دوم افزود: قاعده بعدی قلب موضوعات است که دال مرکزی، مصدر رویداد و اتفاقی که رخ داده را تغییر می دهد، به همین دلیل یکی از مهم ترین گذاره هایی که در مسئله دوم مطرح می شود تغییر مسیر آمد و رفت پیام است.
این کارشناس ارشد رسانه تصریح کرد: معمولا قلب محل پمپاژ و دارای دریافت و ارسال است، به فرض مثال اگر قلب اساسا دریافتی نداشته باشد و فقط ارسال انجام دهد و محیط بازی همان محیط صدور پیام باشد محیط آرام آرام و رفته رفته کوچیک می شود و در نتیجه زمانی که محیط کوچیک شود پیام نیز نقطه ای می شود.
داودی عنوان کرد: این رسانه ها در مرحله بعدی سراغ گذاره سوم یعنی محدود کردن پرش ذهنی مخاطب می روند. رسانه های بیگانه معمولا از این روش در سه مسئله جدی استفاده می کنند، مسئله نخست زمانی است که به مسائل مرتبط با تروریسم و تروریست می پردازند، چه زمانی که راجع به فعل ترور پرداخته و چه آن جایی که راجع به تروریست ها صحبت می شود.
وی ضمن اشاره به قصه ریگی و بسیاری از افراد دیگری که در آن خطه و فضا بودند، اظهار کرد: رسانه های بیگانه در جریان ریگی و داعش از گزاره سوم استفاده و این مکانیزم را پیاده می کنند.
این کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: موضوع دوم مربوط به زمانی است که درخصوص فرآیند مقصر بودن آمریکا و اروپا در کشتار صحبت می کند و به این مسئله می پردازد چون می خواهد منافع را حداکثری کند.
هدف استفاده از تکنیک استوای سرد و قطب گرم بهم ریختن مکانیسم درک است
داودی در ادامه با عنوان اینکه بخش قابل توجهی از تروریست های فنی یعنی تروریست هایی که تکنیکال ترور را انجام می دهند، قاعدتاً در کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان هستند، افزود: منافقین، برخی از جریانات کوموله و ری استارت هایی که قرآن و مسجد را آتش می زنند اغلب در کشور های اروپایی حضور دارند.
این کارشناس رسانه عنوان کرد: مورد سوم مربوط به زمانی است که می خواهند برای مخاطب مفهوم خوب و بد را به اقدامی مانند ترور و تروریسم اطلاق دهند. زمانی که از سردار قاسم سلیمانی صحبت می کردند با عنوان تروریست از او یاد می شد این در حالی بود که هنگام صحبت از مسعود رجوی و ریگی از عنوان معترضین و مخالفین استفاده می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید