✍️ #چند_ثانیه

🔹خبر «رای قاطع مجلس به «همه» وزرای پیشنهادی پزشکیان»، حتی برای ایرانیان خوگرفته به شوک، باردیگر شوک بزرگی ایجاد کرد. این شوک دور از انتظار، حاوی پیام‌ها و پیامدهای مهمی است.

🔹اصلی‌ترین پیام ، پذیرش الزامات عملی «وفاق ملی» از سوی اکثریت مجلس اصولگراست. پزشکیان در بخشی از نطق آتشین امروز خود ضمن یادآوری اینکه «در ذهن من ایده‌آل‌هایی برای وزرا بود ولی وقتی دیدم توافق نیست، کوتاه آمدم … برای وحدت، کوتاه می‌آیم … برخی ‌ها که تفاهم نبود وارد لیست نکردیم»، هشدار داد،«وقتی با شما پیمان می بندیم، این پیمان دوطرفه است و نمی‌تواند یکطرفه باشد».

🔹این هشدار رییس‌جمهور اصلاح‌طلب با رای اعتماد مجلس به همه وزرای پیشنهادی پزشکیان، پاسخ داده شد تا اثبات شود، دور تازه‌ای از تلاش برای «وفاق ملی» نه فقط میان دو قوه مقننه و مجریه بلکه همه نهادهای حاکمیتی / حکومتی آغاز شده و البته پس از برداشتن گام محکم اول امروز در «بهارستان»، ادامه مسیر در معرض خطرات آشکار و نهان بسیاری است که خوش‌بینی افراطی به خروجی نهایی را دشوار می‌سازد.

🔹پیام دوم، توافق حاکمیت و دولت برای به حاشیه‌راندن تندروهایی است که رندانه و در پوستین دفاع از انقلاب نظام  و رهبری کوشیدند، با حذف چند وزیر پیشنهادی و بویژه تنها دو نامزد اصلاح‌طلب فهرست پزشکیان (میدری و ظفرقندی)، ایده «وفاق ملی» رییس‌جمهور را در همان گام اول، نقش بر آب کنند. آنان با توسل به شیوه‌های غیراخلاقی مانند اتهام‌زنی‌های بی‌پایه، پخش علنی «شبنامه» در صحن مجلس و ادبیات زننده و تحریک‌کننده، تلاش کردند، با حذف برخی وزرای پیشنهادی و ایجاد تنش خطرناک در مناسبات مجلس و دولت، میدان مانور را برای خود مهیا و فراخ‌تر کنند زیرا به‌خوبی آگاهند، در فضای تنش‌زدایی‌شده، همچون ماهی بیرون‌افتاده از آب، مجکوم به فنا هستند.

🔹ناکامی تندروها در مجلس را نمی‌توان، پایان کار آنان دانست زیرا تنش‌زایی، تار و پود «ژن سیاسی» تندروها را تشکیل می‌دهد و بی‌تردید، این بازیگران کم‌شمار اما پرجاروجنجال، در داخل و خارج مجلس درصدد پاتک تمام‌عیار علیه «وفاق‌ملی» برخواهند آمد و خواهند کوشید با ایجاد شکاف میان حاکمیت / دولت، باریگر میدان‌دار شوند . پادزهر این تلاش ضدملی نیز تداوم اجماع امروز برای حذف تندروها از سوی حاکمیت / دولت است.

🔹پیام سوم، بازشدن دست پزشکیان برای پیشبرد گام‌های بعدی «وفاق ملی» و  تعامل با رقیب و به ‌تعبیر عوام ،«بده- بستان»های سیاسی است که نتیجه خروج‌نسبی او از فشارهای سنگین حامیانش است و البته، کارنامه وزرای تاییدشده، نقش کلیدی در این روند خواهد داشت. زیرا ضعف عملکرد آنان، رییس‌جمهور را در معرض انتقادهای تندوتیز رقبا و حامیانش قرار خواد داد و او با اشتباه یا اجبار در چینش وزرا متهم خواهد شد اما اگر عملکرد وزرا، مثبت و در چارچوب پیاده‌سازی مطالبه «تغییر» اکثریت مردم باشد، او با قدرت و اعتمادبه‌نفس بالاتری، گام‌های بعدی «وفاق‌ملی» را بر خواهد داشت.

🔹هرچند، برای داوری کارنامه دولت، زمان زیادی موردنیاز است اما مطالبه جدی اکثریت مردم و مواضع همدلانه پزشکیان در سه حوزه کاهش گرانی‌ها که از گذرگاه رفع‌تحریم‌ها می‌گذرد، محو فشارها برای حجاب اجباری و حذف فیلترینگ، اولویت‌های اصلی کابینه را تشکیل می‌دهند و وزرای مربوطه باید به سرعت و دقت، برنامه‌ای کارساز برای پاسخ مثبت‌دادن به این مطالبات ملی را تدوین و به‌اجرا گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید