🔹 با وجود گذشت ماه‌ها از افشای فساد چای دبش، افکار عمومی همچنان به دنبال شنیدن از این فساد تاریخی هستند و با خبر صدور کیفرخواست برای پرونده چای دبش در ۶۱۳ صفحه و ارسال آن به دادگاه، دیگر گوش ها برای شنیدن نکاتی بیشتر از زیروبم این پرونده تیز شده است.

چای دبش رتبه اول را از بابک زنجانی گرفت
🔹 مهمترین نکته در این پرونده، در میان بودن پای دو وزیر دولت سیزدهم است؛ دولتی که با شعار فسادستیزی روی کار آمده بود. فساد چای دبش توانست رکورد فساد مالی را جابجا کند و مقام نخست را از بابک زنجانی بگیرد.

ردپای ۲ وزیر سابق در پرونده چای دبش
🔹 به طور خلاصه فساد چای دبش از جایی شروع شد که این شرکت ارز دولتی دریافت شده برای واردات چای را در جایی غیر از هدف اصلی برده بود. رقمی که فساد در آن ایجاد شده، حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است که در تاریخ فسادهای کشور کم‌نظیر است که فعلا نام دو وزیر کشاورزی و صمت در دولت سیزدهم در پرونده چای دبش دیده می‌شود.

مزایده اموال منقول چای دبش
🔹 ۶۷ پارت از این محموله‌ها در تهران به حراج گذاشته شده است و سه پارت در کرمانشاه. مجموع قیمت پایه این ۷۰ پارت که در فرم‌های مزایده اعلام شده، به میزان ۵۱۷ میلیارد و ۴۷۰ میلیون و ۸۱۷ هزار تومان می‌رسد.

🔹 از این میان، قیمت پایه محموله‌های مربوط به استان تهران، ۵۱۶ میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان می‌شود و مابقی یعنی کمی بیش از یک میلیارد تومان مربوط به انبارهای کرمانشاه می‌شود.

محموله هایی با تاریخ انقضای زودرس
🔹 با این حال مشخص نیست که محموله‌هایی که تاریخ مصرف آن، ماه جاری یا ماه بعد است، و ارزش پایه آن حدود ۲۸ میلیارد تومان می‌شود، قرار است به چه مصرفی برسد و اگر قرار باشد برای مصرف شهروندان وارد بازار شود، طی چه بازه‌ای قرار است این اقدام انجام شود و اگر در این روند تاریخ انقضای این محموله‌ها فرا برسد، تکلیف مصرف‌کنندگان چه می‌شود؟

🔹 چرا افکار عمومی در جریان ریز جزئیات دادگاه‌های این فساد تاریخی قرار نمی‌گیرد؛ فساد بزرگی که در دولتی مدعی ضدفساد بودن شکل گرفت و از آن بدتر، به گفته یکی از نمایندگان سابق مجلس، در زمانه‌ای بود که «در تخصیص ارز برای واردات دارو و شیر خشک مشکل داشتیم اما حالا مشخص شده ارز بوده ولی جای دیگری تخصیص داده شده است.»/خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید