🔹پزشکیان در ۷ استان از مجموع ۱۱ استان با حاشیه‌نشینی بالا برنده شده است. ۴ استان را هم جلیلی برده است.

🔹در خوزستان و خراسان رضوی با حدود ۱.۷ میلیون حاشیه‌نشین و در اصفهان با ۶۶۰ هزار و در قم با ۳۸۰ هزار نفر، جلیلی پیروز شده که حداقل تحلیل این رای فقط با عنصر حاشیه‌نشینی در خراسان و قم و حتی اصفهان منطقی به نظر نمی‌رسد، چرا که جنس آرای او در این سه استان بیشتر ایدئولوژیک است.

🔹پزشکیان اما در تهران با ۱/۶ میلیون، در البرز با ۱/۲ میلیون، در فارس با ۸۰۰ هزار نفر، در آذربایجان شرقی با ۷۰۰ هزار نفر، در سیستان و بلوچستان با ۶۵۰ هزار نفر و در آذربایجان غربی با ۵۸۰ هزار و کردستان با ۴۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین طبق آمار رسمی، برنده انتخابات شده است.

🔹او در واقع همزمان برنده کلانشهرها و استان‌هایی با حاشیه‌نشینی بالا شده است.

🔹جدا از استان‌های آبی که حامی اصلی پزشکیان بودند، به احتمال زیاد عدد ۱۴ میلیونی حاشیه‌نشینان دارای جنبه‌های اعتراضی بیشتر هستند و با محافظه‌کاری میانه‌ای ندارند؛ از همین‌رو با الگوی کلانشهرها به نامزد اصلاح‌طلب رای داده‌اند.

🔹حاشیه‌نشینان از دو گروه تشکیل شده‌اند؛ افرادی که قدرت زندگی در شهر را از دست داده و به حاشیه رانده شده‌اند و بخش بزرگی از شاغلان بخش کشاورزی که در رویای زندگی بهتر از روستا به شهر آمده‌اند و در تقسیم کار شهر نقش پیدا نکرده‌اند.

🔹هر دو گروه از انتظار و آرزوی خود فاصله گرفته، در فرآیند شغلی شهرهای بزرگ به درستی ادغام نشده و تبدیل به افراد ناراضی شده‌اند. پزشکیان می‌تواند گزینه مطلوبی برای آنها باشد./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید