هارون یشایایی تهیه‌کننده «اجاره‌نشین‌ها»:

🔹داریوش مهرجویی در ارتباط با بازیگران، شخصیتی استثنایی داشت. جایی در «اجاره‌نشین‌ها» هست که آقای انتظامی کلنگ را بلند می‌کند که به سر اکبر عبدی بزند و عبدی هم برای جلوگیری از ضربه، ظرف سیمان را روی سرش می‌گیرد.

🔹این صحنه در فیلم‌نامه نبود. فی‌البداهه خلق شد و مهرجویی که خیلی هم به این صحنه خندیده بود، از آن استفاده کرد.
مهرجویی در احوال بازیگرها و شخصیت‌هایی که قرار بود بازی کنند دقیق می‌شد.

🔹مثلا کاملا می‌دانست فردوس کاویانی باید کجا قرار بگیرد تا بامزه باشد. در صحنه‌ای که ساختمان خراب شد و تمام ساکنانش با فشار آب بیرون ریختند، من و دیگران بیرون ساختمان ایستاده بودیم. همه ترسیده بودند. مهرجویی هم قطع نمی‌داد. آن صحنه با دو دوربین فیلم‌برداری شد…
در طول کار، هیچ مشکلی پیش نیامد.

🔹فیلم طبق برنامه ساخته شد و فیلم‌برداری مطابق پیش‌بینی حدود دو ماه طول کشید. خودم هم در تمام صحنه‌ها حضور داشتم. در گرفتن پروانۀ نمایش هم هیچ مشکلی نداشتیم. اما بعد از نمایش، مشکلاتی پیش آمد. روزی آقای مخملباف به من تلفن کرد که این فیلم ضدانقلاب است و باید از اکران پایین بیاید.

🔹 من گفتم این فیلم از وزارت ارشاد پروانۀ نمایش دارد. من حق این را ندارم که فیلم را از پرده بردارم. گفت اگر برنداری به خودم نارنجک می‌بندم و به سینما می‌روم و خودم را منفجر می‌کنم. یکی‌دو بار هم چند نفر جلوی سینمای نمایش‌دهندۀ فیلم سروصدا راه انداختند. کل ماجرا در همین حد بود…

🔹اولین بار آقای مهرجویی با عده‌ای در سالن نمایش دفترم «اجاره‌نشین‌ها» را تماشا کردند. یکی از آن‌هایی که خیلی از فیلم خوشش آمده بود (و نامش بماند) به مهرجویی گفت: «اگر منع شرعی نداشت، همین حالا تو را ماچ می‌کردم!» با توجه به جمعیت حدود چهار میلیون نفری آن زمان تهران، فیلم با استقبال بسیاری مواجه شد.

🔹«اجاره‌نشین‌ها» هم خودش سودآور بود و هم فروش کم فیلم دیگرم «ناخدا خورشید» را جبران کرد. بیش از بیست بار فیلم را با مردم در سینماها دیدم. مردم در سینما به‌ شدت می‌خندیدند.

🔹«اجاره‌نشین‌ها» به مشکل مسکن اشاره داشت که خیلی از مردم با آن درگیر بودند و هنوز هم هستند…

دیدگاهتان را بنویسید