فرهیختگان نوشت:

🔹رای‌گیری برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس یکی از مهم‌ترین و اولین‌ تصمیم مهم نمایندگان مجلس در آغاز کار آنها به شمار می‌رود. در این میان رای ندادن نمایندگان مجلس نمی‌تواند اساسا توجیهی داشته باشد. با این حال در آغاز به کار نمایندگان 24 نفر در جریان رای‌گیری برای ریاست مجلس رای باطله دادند.

🔹نکته قابل توجه اینجاست که اگرچه تعداد بالای رای سفید یا باطله در انتخابات از جانب مردم می‌تواند معنادار باشد، اما این امر در بهارستان یک امتیاز منفی برای نمایندگان در مجلس به شمار می‌رود؛ چراکه رای دادن و مشارکت نمایندگان در تصمیمات مهم بهارستان یکی از وظایف اصلی آنها به شمار می‌رود.

🔹رای ممتنع اگرچه در جریان رای‌گیری در مورد طرح‌ها و لوایح می‌تواند با توجیهاتی از جمله عدم آگاهی، بی‌نظر بودن یا مبهم بودن، آن را قابل پذیرش دانست که البته عدم مشارکت در تصویب طرح‌ها و لوایحی که برای افکارعمومی و نظام حکمرانی مهم است نیز توجیه‌پذیر نیست.

🔹درواقع عدم مشارکت موثر در رای‌گیری در مهم‌ترین تصمیم در بهارستان و تعیین ساختار هیات‌رئیسه مجلس، اصلا توجیه‌پذیر نیست. شاید چندان عجیب نباشد که افکارعمومی این سوال را مطرح کنند نمایندگانی که در مورد موضوع مهمی مثل ریاست مجلس و ساختار هیات‌رئیسه نظر و تصمیمی ندارند، پس دیگر در چه مورد و موضوعی قابل‌ توجه‌تر از ریاست مجلس نظر خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید