کوروش احمدی:
وضعیت کنونی در رابطه ایران و غرب، یک بازی همه سر برد برای روسیه است

🔹احیا برجام به ضرر غرب و به سود ایران است.از موضع رسمی، مقامات ما باید خواستار بازگشت به برجام با اصلاحاتی در متن آن باشند.

🔹ابهام در موضع گیری سخنگوی روسی در مورد ادعای ارسال موشک به روسیه مهم است و می توان احتمال داد که هدفشان کمک به باز نگهداشتن این پرونده بوده است.

🔹اقتصاد ایران و روسیه مکمل یکدیگر نیستند. ایران و روسیه هر دو دارای بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان و از این نظر رقیب هم هستند.

🔹روسیه به طور طبیعی همیشه مخالف رابطه نزدیک بین ایران و غرب بوده، چرا که ایران در جوار روسیه قرار دارد و به ویژه در شرایطی که روسیه مصمم به بازسازی موقعیت جهانی اش است، هر گونه تنشج زدایی بین ایران و غرب لطمه سنگینی به طرح های جاه طلبانه پوتین خواهد بود.

🔹طی یکی دو ماهی که دولت جدید شروع به کار کرده، ما هنوز طرح و برنامه ای برای کار با اروپا از مقامات نشنیده ایم. حتی برعکس نه تنها اروپا در زمره اولویت های اعلام شده توسط عباس عراقچی نبود، بلکه ایشان کار با اروپا را مشروط به اصلاح سیاست اروپا دانست.

🔹اگر غرب به رغم تکذیب ارسال موشک به روسیه از سوی ایران بر ادعای خود اصرار کند و دست به تحریمی علیه ایران ایر بزند و ایران نیز به قول سخنگوی وزارت خارجه دست به «اقدامات متناظر و متناسب» بزند، طبعا دورنما برای نقش آفرینی دیپلماسی تیره تر خواهد شد./جماران

دیدگاهتان را بنویسید