✍🏻مجيد سعيدي——-
از روزيكه امير قلعه نوعي براي دومين بار و به شايستگي سرمربي تيم ملي شد. از همان بدو امر كه با روسيه بازي دوستانه انجام داد و به سپس بعد ازبازي با كنيابه تورنمت كافا رفت و در بازيهاي اردن هم شركت كرد و در جام ملت حاضر شد . ثابت كرد اهل تغيير است و اين تغيير را در تمامي مسابقات به وضوح به چشم آمد.
تيم ايران بر خلاف همه سالهايي كه تحت تاثير انديشه هاي “كي روش” يك فوتبال تدافعي و بعبارتي اتوبوسي انجام مي داد . با انديشه هاي فلعه نوعي تغيير آهنگ داد و به سبك تهاجمي بازي مي كند.دليل آنهم روشن است. عناصري در اختيار دارد. تهاجمي و با تجربه. مثل طارمي، آزمون، محبي،جهانبخش، قدوس،قائدي و …حتي دفاع كناري تيم ملي هم ميل تهاجمي دارند.
قلعه نوعي در توجيه انديشه هايش در تغيير سبك بازي تيم ملي اشاره به گوارديولا و الگوبرداري از تفكرات او دارد.
تفكراتي كه دلالت داردبر بهترين دفاع ،حمله است.
سوال اينست؛ آيا منچستر سيتي يا بايرن مونيخ و بارسلونا كه گوارديولا مربيگري آنها را برعهده داشته به همين راحتي و سادگي گل مي خوردند كه تيم ايران با انديشه هاي امير خان در هر حمله تيم حريف گل مي خورد؟
اينكه تيم ايران خيلي راحت گل مي خورد ” عيب ”
بزرگي است!
قبول دارم كه هر تغيير نيازمند زمان است.اما آيا گذشت ١٨ماه و برگزاري بازي هاي دوستانه و شركت در دو تورنمنت و سپس حضور در جام ملت ها كافي نيست ؟
انتظار مي رفت بعد از اين مدت تيم ايران
به ثبات تاكتيكي رسيده باشد، ولي بازي با هنگ كنك نشان داد تيم ملي همانقدر كه در حمله آنهم در مقابل تيم هاي درجه دو و سه آسيا (!)عملكرد قابل قبولي دارد ، در مقابل همين تيم ها نيز در دفاع فاجعه است.
در بيشتر بازيهايي كه ايران انجام داده در هر بازي دروازه اش بازشده است. بازي با قطر هرگز از يادها نمي رود. دو تا حمله كرد و هر دو تا گل شد. در بازي با هنگ كنك هم با وجوديكه ميزبان توان خارج شدن از زمين خود را نداشتند اما از سه حمله اي كه به دروازه ايران داشت، دو تا ش گل شد و سومي با خوش شانسي ايران از دست رفت!
درباره چنين اشكالي در تيم ملي چه بايد گفت؟
آيا مصداق كلاغ و تقليد راه رفتن كبك از الگو گيري از گوارديولا است؟ يا درست كردن ابروي تيم ملي كه چشم دفاع را كور كرد؟
قبلا گفتم ، بازهم تاكيد مي كنم ؛ با جوديكه ٨ تيم از آسيا به جام جهاني مي رود و به هر روي تيم ايران صعود خواهد كرد. اما چگونه صعود كردن مهم است. كي روش در ٢٠١٤ و ٢٠١٨ تيم اول از آسيا صعود كرد.
امير خان!
شما چطور؟
آيا بفكر مرحله دوم در آسيا هستيد؟مرحله يك شانزدهم جام جهاني چطور؟
در مرحله بعد ديگر تيم هاي درجه سه نظير هنگ كنك و تركمنستان و افغانستان حضور ندارند، آنمرحله با اين دفاع چه مي كني؟
آيا بازهم به آمارهاي الهويي اكتفا مي كني يا گفته هاي مشاوران مجيزگو؟!

دیدگاهتان را بنویسید