✍️ عباس موسایی
فعال سیاسی اصلاح‌طلب

🔹 نطق رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان در مراسم تنفیذ را می‌توان مانیفست «وحدت ملی» دانست؛ بالاخص آنکه خود را رئیس‌جمهور تمام ملت ایران دانست، چه آنانی که به ایشان و رقیب رأی دادند، چه آنانی که به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکردند.

🔹 این گزاره مهمترین گزاره‌ای است که نماد و نمود ملت ایران است. ملت در معنای مدرن آن شهروندان آزاد و برابری است که حاکمیت برآمده از اراده ایشان است.

🔹 هرچند در ساختار و خط‌مشی‌های سیاسی حاکم، تا وصول به این مهم فاصله‌ای معنادار وجود دارد؛ اما تأکید بر این مهم در نطق رسمی آغازین رئیس‌جمهور، اعتقاد و التزام ایشان به این امر، تجدید مطلعی در اراده ایرانیان برای وصول به حاکمیت ملی است.

🔹 از طرفی، استناد ایشان به قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی که در آن اختیارات و وظایف نهادها به تصریح آمده است را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

🔹 گذر از یکدستی حاکمیت به حاکمیت ملی مبتنی بر قانون اساسی را نیز می‌توان نقطه عزیمت دولت چهاردهم برای تحقق حاکمیت ملی، حاکمیت قانون و وحدت ملی دانست.

🔹 فقرات فوق، در چارچوب ایده اجماع‌سازی ملی و مصالحه ملی برای حل مسائل ملی، می‌تواند الگوی دولت چهاردهم برای گذار به دولت توسعه‌گرای ملی باشد. نکاتی که در تمام نطق دکتر پزشکیان، مورد تأکید قرار گرفت.

🔹 ارجاع همزمان به مبانی سترگ سنت و قانون برای تحقق این امر، می‌تواند مبنای اجماع‌سازی برای گذر از یکدست‌سازی به وحدت ملی باشد؛ بالاخص آنکه ایشان در گفتار و رفتارشان، توسعه ملی و گذر از ناوضعیت کنونی به وضعیت مطلوب را نه در الگوی منازعه که در خط‌مشی مصالحه‌طلبانه نمایان می‌سازند.

🔹 بی‌شک ظرفیت‌ها، موانع، امکانات و تجارب گرانسنگی که ملت بزرگ ایران در تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی معاصر، بالاخص تحولات پس از انقلاب با آن مواجه شده است، می‌تواند برای دولت چهاردهم درس‌آموز باشد.

🔹 الزام گذر به حاکمیت قانون درس بزرگ نهضت مشروطیت، استقلال و حاکمیت ملی، درس بزرگ نهضت ملی‌شدن نفت، استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی درس بزرگ انقلاب اسلامی برای دولت چهاردهم است.

🔹 انسجام ملی برای غلبه بر موانع بزرگ، درس دهه اول انقلاب، لزوم توجه به سازندگی و توسعه، درس دولت سازندگی، لزوم احیای جمهوریت و اصلاحات سیاسی درس دولت اصلاحات و لزوم تعامل با جهان، درس بزرگ دولت تدبیر و امید است.

🔹 اجماع‌سازی مبتنی بر مصالح و منافع ملی و در چارچوب دولت ملی و حاکمیت قانون، عصاره دستاوردهای ایرانیان در تاریخ معاصر است که مورد التفات رئیس‌جمهور محترم قرار گرفته است.

🔹به میزان وفاداری و سیاست‌ورزی بر این اصول بنیادین، شاهد کامیابی ملت و دولت در ایران خواهیم بود؛ چنین باد.

#چند_ثانیه

دیدگاهتان را بنویسید