کاکایی، کارشناس صنعت و بازار خودرو:

🔹قیمت‌گذاری دستوری خودرو باعث شده تعادل بازار به هم بریزد و یک بازار رانتی ایجاد و یک عده رانت‌خوار شوند. ایران‌خودرو و سایپا حدود ۲۰۰ همت با قیمت‌گذاری دستوری ضرر کرده‌اند که بیش از دو و نیم برابر این مبلغ به جیب کسانی که از ایران‌خودرو و سایپا خرید کرده‌اند رفته است. برآورد من توزیع بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت است، ضمن این که حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد خریداران دلال بوده‌اند.

🔹آنقدر بدبخت شده‌ایم که راه حل نجات خودمان را واردات خودروی دست دوم می‌دانیم.

🔹آرزوی من این است که مسئولان، اصولی رفتار کنند و اجازه دهند اقتصاد آزاد باشد، اما واقع‌بینانه و براساس اوضاع سیاسی کشور می‌گویم، متاسفانه آزادسازی قیمت خودرو به عنوان یک مسئله امنیتی مانند قیمت بنزین مطرح است و به این راحتی قابل حل نیست؛ حالا که آزادسازی قیمت‌ها ممکن نیست، حداقل قیمت‌گذاری دستوری خودرو صحیح اجرا شود و سلیقه‌ای نباشد./ اقتصادآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید