زمان بازگشت طرح ترافیک پایتخت

معاون بهرهبرداری از سیستمهای حمل و نقل و محدودههای ترافیکی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران از اجرای طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوای پایتخت از روز شنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۴ خبر داد.
آرش رساءایزدی گفت: طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا از روز شنبه ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۴، همانند سنوات گذشته از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸:۰۰ اجرا میشود.
وی با بیان اینکه رزرو طرح ترافیک همانند قبل از طریق «سامانه شهرزاد» انجام میشود، افزود: افرادی که بهصورت روزانه قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند، میتوانند مجوز تردد خود را به صورت هفتگی، از روز چهارشنبه هفته قبل و یا به صورت روزانه رزرو کنند.
به گفته رساءایزدی، تا زمان تایید و ابلاغ تعرفه عوارض تردد در محدودههای ترافیکی در سال ۱۴۰۴ از سوی مراجع قانونی، تعرفههای سال ۱۴۰۳ برای رزرو مجوز روزانه و محاسبه عوارض تردد در محدودههای یادشده اعمال خواهد شد.
رساءایزدی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اخبار مربوط به راهاندازی خط ویژه خودروهای پرسرنشین عمومی(HOV) و سامانههای هوشمند ترافیکی در بزرگراه شهید همت گفت: با وجود اینکه اجرای آزمایشی طرح یادشده در نیمه اول فروردین ماه سال ۱۴۰۴ پیشبینی شده بود، اما با توجه به تقارن عید امسال با شبهای مبارک قدر و ماه رمضان و حجم زیاد تردد خودروهای عبوری از این بزرگراه بویژه در ساعتهای پایانی شب، ایجاد محدودیتهای ترافیکی، مسدود کردن بزرگراه و اختصاص آن به فعالیتهای اجرایی میسر نشد و ما در انتظار یک بازه زمانی کمتردد هستیم تا بتوانیم بدون ایجاد مزاحمت و اخلال در رفت و آمد شهروندان، آن را بهصورت آزمایشی اجرا کنیم.
وی ایجاد کامل زیرساختها و نصب تجهیزات هوشمند نظارتی را برای اجرای موفق این طرح ضروری دانست و تصریح کرد: انجام فعالیتهای اجرایی و امور مربوط به نصب و راهاندازی سامانهها و تکمیل زیرساختها از جمله فیبرهای نوری و کابلهای برق نیازمند خلوتی کامل یا دستکم تردد بسیار کم شهروندان در نیمههای شب است و به همین دلیل، تصمیم گرفتیم شتابزده عمل نکنیم تا در آینده نزدیک و در فرصت مناسب، با انجام هماهنگیها و تامین زیرساختهای کافی، این طرح در بزرگراه همت اجرایی شود.
گفتنی است، اجرای طرح HOV با مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و شورای ترافیک تهران انجام میشود و براساس آن، یک خط از بزرگراه همت در دو نوبت صبح (۶:۳۰ تا ۸:۳۰) و عصر (۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰) به تردد خودروهای پرسرنشین عمومی از جمله تاکسی، ون و مینیبوس اختصاص مییابد و خودروهای تکسرنشین و شخصی اجازه ورود به این لاین را ندارند و کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت سفر و تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی و اشتراکی از مزیتهای این طرح است.