🔹آخرین گزارش سند اهداف توسعه پایدار یونسکو نشان می‌دهد که در سه دهه اخیر افزایش فقر در جهان با روند تصاعدی پیش رفته و بیش از ۸ درصد جمعیت جهان در فقر مطلق زندگی می‌کنند.

🔹به گزارش “چند ثانیه”، رشد چالش‌های جهانی طی سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی برخی کشورها را به شدت تغییر داده و جمعیت کثیری از مردم این کشورها مهاجرت اجباری و پناهندگی را انتخاب کرده‌اند.

🔹سند اهداف توسعه پایدار یونسکو در گزارشی وضعیت فقر و گستردگی آن در جهان را بررسی کرده است. بر اساس این گزارش، گسترش فقر در جهان ناشی از فشارهای اقتصادی کووید۱۹، جنگ اوکراین و بلایای مرتبط با آب و هوا است.

۶۷۰ میلیون نفر از جمعیت جهان در فقر شدید زندگی می‌کنند

🔹در ابتدای سال ۲۰۲۴ سازمان ملل تخمین زد که ۶۷۰ میلیون نفر یا ۸/۴ درصد از جمعیت جهان در حال حاضر در فقر شدید زندگی می‌کنند.

🔹مطالعات انجام شده در یونسکو تأیید می‌کند که فقیرترین افراد جهان بیشترین آسیب را در این دوران متحمل شده‌اند. در این میان پناهجویان به شدت تحت تاثیر فقر قرار گرفته‌ و نیازهای بشردوستانه با بروز تنش‌های جدید روز به روز بیشتر می‌شود.

کاهش کمک‌های بشردوستانه در این کشورها

🔹 بررسی‌های یونسکو نشان می‌دهد که کمبود بی‌سابقه منابع مالی در آژانس‌های امدادی، آنها را مجبور کرده است که کمک‌های بشردوستانه و سایر کمک‌های اولیه به جمعیت‌های آواره‌شده اجباری در برخی کشورها مانند بنگلادش و تانزانیا را کاهش دهند.

🔹با وجود اینکه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و شرکا کمک فوری برای نجات جان پناهندگان را در دستور کار قرار داده‌اند، یونسکو نیز به تلاش‌ها و سرمایه گذاری‌ها در زمینه اشتغال و ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای پناهندگان ادامه می‌دهد، اما بازهم وضعیت پناهجویان در بسیاری از کشورها بسیار اسفناک است. کارشناسان یونسکو معتقدند که انجام این کار باعث افزایش انعطاف پذیری پناهجویان شده و به طور بالقوه اثرات منفی فقر شدید را بر سایر اهداف توسعه توسعه پایدار مانند سلامت، امنیت غذایی، آموزش و خشونت مبتنی بر جنسیت کاهش می‌دهد.

منابع محدود در برابر دریای بیکران پناهجویان فقیر

🔹یکی دیگر از اقدامات مهمی که یونسکو آن را پیگیری می‌کند، جمع آوری داده در مورد سطح فقر پناهجویان است. این داده‌ها یکی از ابزارهای مهمی است که از طریق آن کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، یونسکو و همراه آن و بانک‌های توسعه می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای درباره وضعیت اقتصادی پناهجویان بگیرند و استفاده از منابع محدود را به نفع پناهندگان و جوامع میزبان به حداکثر برسانند.

🔹بر اساس داده های موجود در کشورهای آنگولا،کنیا، اتیوپی، چاد، کاستاریکا، کلمبیا، شیلی و برزیل آوارگان به طور مداوم نرخ فقر بسیار بالاتری را نسبت به اتباع کشورهای میزبان تجربه می‌کنند. در هفت کشور از این کشورها، بیش از نیمی از پناهندگان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

🔹داده‌ها نشان می‌دهد که پناهندگان به طور نامتناسبی تحت تأثیر فقر قرار دارند و بنابراین نیاز به حمایت اختصاصی دارند.

کودکان غرق در فقر

🔹بررسی آمارهای به دست آمده از سوی یونیسف نشان می‌دهد که در میان جمعیت پناهجویان کودکان دو برابر بیشتر از بزرگسالان در فقر زندگی می‌کنند. داده‌ها نشان می‌دهد که کودکان تا پایان سال ۲۰۲۲ تا ۴۱ درصد از کل پناهندگان را تشکیل می‌دادند.

🔹 در گزارشی که یونسکو منتشر کرده نشان می‌دهد در کشورهای با درآمد متوسط و بالا، نرخ فقر پناهندگان در مقایسه با اتباع کمتر از همان احتمال در کشورهای با درآمد پایین و متوسط است. شواهد کنونی نشان می‌دهد که پناهندگان ونزوئلایی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که به آنها اجازه کار می‌دهد – برزیل، شیلی، کلمبیا و کاستاریکا – نسبت به سایر گروه‌های پناهنده با دسترسی محدودتر به شغل، نرخ فقر کمتری دارند.

🔹تحلیل جهانی روند فقر توسط بانک جهانی نشان می‌دهد که در کشورهای با درآمد بالا، سیاست‌های مالی توانسته است به طور کامل تأثیر کووید۱۹ بر فقر را جبران کند، اما در کشورهای با درآمد متوسط و یا با درآمد پایین نهایتا یک چهارم تاثیر کووید۱۹ بر اقتصاد کشور جبران شده است.

🔹با وجود بیش از سه چهارم پناهجویان که در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، علیرغم اینکه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) به سرعت پول نقد برای حمایت از آوارگان را در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به حوالی یک میلیارد دلار افزایش داد، اما هزینه‌های حمایت اجتماعی و کمک در کشورهای میزبان پناهندگان ناکافی است.

🔹یکی از دلایل رشد فقر در میان پناهجویان عدم ورود به بازار کار است و به همین دلیل کمک‌های بشردوستانه نیازهای پناهندگان را به طور مداوم برآورده نمی‌کند.

✍️ ترجمه: فهیمه اکبری صحت

دیدگاهتان را بنویسید