🔹 مجله معتبر علمی نیچر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد گروهی از پژوهشگران در بریتانیا موفق شدند عدسی‌های منحصر به‌فرد برای هر بیمار را با استفاده از چاپگر سه‌بعدی، بسازند.

🔹این دستاورد که یک انقلاب در فناوری پیراپزشکی به شمار می‌رود، زندگی هشت میلیون نفر که مادرزادی یا براثر حوادث با نارسایی عدسی چشم درگیرند را متحول خواهد کرد.

🔹نیچر در شرح این فناوری آورده است که پژوهشگران برای ساخت عدسی، در ابتدا بخشی از بافت کره چشم را موقتا بر می‌دارند و حفره ایجاد شده را با یک ماده انعطاف‌پذیر پر می‌کنند. این ماده در مدت کوتاهی شکل چشم بیمار را به خود می‌گیرد و داده‌های مورد نیاز را در اختیار گروه پزشکی قرار می‌دهد. پژوهشگران در مرحله بعد، با هم‌تراز کردن داده‌ها با واقعیت بیرونی و اندازه‌های عینی، اطلاعات را به برنامه تبدیل می‌کنند و به چاپگر سه بعدی انتقال می‌دهند تا عدسی و رویه آن را با استفاده از پروتز، تولید کند.

🔹ساخت عدسی مصنوعی چشم منحصر به‌فرد برای بیماران از چند سال پیش آغاز شده است اما گرانی و روند طولانی تولید، امکان پاسخگویی به نیاز میلیون‌ها بیمار را ندارد. این فناوری جدید زمان ساخت نهایی عدسی چشم را از هشت ساعت به یک ساعت و نیم کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید