🔹 شوک پیروزی غافلگیرکننده پزشکیان در انتخابات ریاست‌ جمهوری چهاردهم، همانند همه شوک‌ها رو به پایان است اما انتشار برخی خبرهای غیررسمی و شایعات در رسانه‌هایی نه‌چندان معتبر و حتی صفحات شخصی افرادی ناشناخته، کام هواداران رییس‌جمهور منتخب و طیفی از تحریمی‌های دلبسته به گره‌گشایی‌های او را تلخ و رعشه بر اندام آنان انداخته است.

🔹لیست‌های متنوع منتشره درباره حاضران در کابینه چهاردهم، اغلب، شامل اسامی افرادی است که از «بانیان» ابربحران‌های فعلی کشورند و چندین‌بار از مردم کارنامه مردودی گرفته‌اند و برخی به علت ناکارآمدی و اشتهار به رانت‌خواری مورد نفرت عمومی هستند، عده‌ای هم حتی در سطوح میانی مدیریت، کارنامه مشخصی ندارند، بنابراین، عجیب نیست که سه چهار روز پس از اعلام رسمی ریاست‌جمهوری پزشکیان، هوادراران «تغییر» دچار نگرانی شدید شده‌اند و مخاطب طعنه «سرتان کلاه رفت!» رقبا قرار گرفته‌اند و جز سکوت و خودخوری، پاسخی ندارند.

🔹 پزشکیان و تیم مشاورانش، مجاز نیستند درباره «معیارها و نحوه» چینش کابینه، نه فقط اطلاعات دقیق و رسمی به مردم ندهند بلکه مردم را مقابل انبوه خبرسازی‌های رسانه‌های تندرو و نیز رزومه‌سازی فیک «مجاهدان شنبه»، رها کنند و از همان ابتدای راه، تعهد اصلی پزشکیان به مردم یعنی «شفافیت» و «صداقت» را خواسته و ناخواسته، مخدوش سازند.

🔹 سوت «پایان رقابت انتخابات»، به معنای «آغاز فعالیت دولت» است. در این مرحله، دیگر نمی‌توان مواضع و اطلاع‌رسانی‌های یاران پر شمار و گاه متفاوت «ستاد انتخاباتی» و حتی سخنگوی آن را به‌عنوان کانال ارتباط دولت با مردم / رسانه‌ها پذیرفت. البته که تا رسمیت یافتن دولت، مراحلی مانند تنفیذ، تحلیف و رای اعتماد، باقی‌مانده اما این ضرورت قانونی، دلیل / توجیه مناسبی برای سکوت و انفعال دولت چهاردهم در «جنگ روانی / رسانه‌ای» رقبا و زنبیل در صف گذاشتگان انتصاب نیست که امید و آرامش ده‌ها میلیون تغییرخواه را نشانه گرفته‌اند.

🔹توقع مردم زیاد و غیرمنطقی نیست،آنان نه همه جزییات، بلکه چارچوب‌های چینش کابینه و واکنش به خبرهای فیک پیرامون دولت چهاردهم را مطالبه می‌کنند و انتظار دارند منبعی «رسمی» و «واحد» برای ایفای این ماموریت از سوی پزشکیان انتخاب و معرفی شود، ترجمان این واکنش به خواست ‌به‌حق مردم، در یک کلام، ضرورت انتصاب «سخنگوی موقت دولت» است تا از طریق برگزاری نشست‌های منظم یا ادواری با رسانه‌ها و بهره‌گیری حرفه‌ای از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی، جلوه‌ای از شفافیت و صداقت وعده داده‌شده پزشکیان و احترام عملی او به «دانستن حق مردم است» را اثبات کند.

-🔹هر روز تاخیر در آغاز تعامل رسمی دولت چهاردهم با رسانه‌ها / مردم، هزینه سنگینی برای پزشکیان به همراه خواهد داشت که ناشی از تحمیل رقیب نیست بلکه برآیند سردرگمی و عدم تشخیص اولویت‌های اجرایی است.

دیدگاهتان را بنویسید